پیش بینی و تشخیص ناهنجاری های یونسفری زلزله در محتوای کلی الکترون نقشه های جهانی یونسفر(GIM) براساس تکنیک تبدیل موجک به منظور کاهش مخاطرات (زلزله7/7 ریشتری سراوان ،16 آوریل2013)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زلزله ها رفتاری ناشناخته و غیرخطی دارند و با توجه به بزرگای زلزله، شاهد تغییراتی در لیتوسفر، اتمسفر و یونسفر خواهیم بود. پارامتر های یونسفر در برابر زلزله های بزرگ بسیار حساس اند و تحت تاثیر قرار می گیرند. علاوه بر تغییرات یونسفری به وجود آمده بر اثر فعالیت های خورشیدی، تغییرات کوتاه مدت قابل توجهی در یونسفر دیده می شود که ناشی از تغییرات سریع در فعالیت های ژیومغناطیسی است. بنابراین، تشخیص تغییرات نابهنجار یونسفری ناشی از فعالیت های خورشیدی و ژیومغناطیسی، بسیار دشوار خواهد بود، به ویژه زمانی که توفان های ژیومغناطیسی کوچکی هم دخالت داشته باشند. پردازش سری زمانی محتوای کلی الکترون (TEC) یونسفری به منظور تشخیص نابهنجاری های یونسفری، موضوع بسیار مهم و کاربردی برای کاهش مخاطرات زلزله، از طریق پیش بینی بهنگام و در اختیار داشتن زمان لازم برای تصمیم گیری و آماده سازی وضعیت حاکم برای کاهش تلفات جانی و مالی در زمان رخداد زلزله خواهد بود. از دو تکنیک موجک برای سری های زمانی غیرخطی و غیرثابت محتوای کلی الکترون استفاده شده است: تبدیل موجک تحلیلی (AWT) برای آشکارسازی تغییرات در TEC و تبدیل موجک متقابل (XWT) برای آنالیز روابط دوطرفه میان تغییرات نابهنجاری های یونسفری و شاخص های ژیومغناطیسی اطراف مرکز زلزله در حوزه زمان- فرکانس. زلزله ای در منطقه سراوان (53،62 درجه شرقی و 107،28 درجه شمالی) با بزرگای 7/7 در مقیاس ریشتر در تاریخ 16 آوریل2013 در زمان بیشینه فعالیت خورشیدی رخ داد. در این تحقیق، این زلزله تحت بازه 62روزه (1 مارس تا 31 آوریل 2013) توسط نقشه جهانی یونسفر (GIM) با نرخ دوساعته، بررسی شد و با در نظر گرفتن شاخص های ژیومغناطیسی و خورشیدی موجود، شناسایی عوامل به وجود آورنده تغییرات در محتوای کلی الکترون صورت گرفت. تحت شرایط آرام ژیومغناطیسی، تنها زلزله، دلیل این تغییرات دانسته شد و در فاصله 10 تا 15 روز قبل از زلزله و 7 روز پس از زلزله، تغییرات شدیدی مشاهده شد. در بازه مورد مطالعه، سطح فعالیت خورشیدی بالا بود و مقادیر TEC تحت تاثیر تابش های نابهنجار خورشیدی دچار تغییرات شدیدی شد. لازم است تغییرات فعالیت های خورشیدی و فعالیت های ژیومغناطیسی از روی TEC یونسفری حذف شود تا خطایی رخ ندهد. برای شناسایی اینکه آیا اغتشاشات یونسفری تشخیص داده شده توسط AWT در ارتباط با فعالیت های ژیومغناطیسی است یا نه، از XWT برای سری های زمانی EC وAp  در بازه زمانی 1 مارس تا 31 آوریل 2013 استفاده شده است. یک منطقه مشترک پرانرژی از طریق دو سری زمانی استخراج شده که برای تاریخ 17 مارس 2013 است. بر این اساس، این افزایش در محتوای کلی الکترون یونسفری به دلیل آثار توفان های ژیومغناطیسی بوده است. در بازه رخداد زلزله هیچ نقطه مشترک پرانرژی مشاهده نشد که نشان می دهد در زمان وقوع زلزله، فعالیت ژیومغناطیسی در ایجاد آنومالی یونسفری نقشی نداشته و عامل دیگری این ناهنجاری را در مقادیر یونسفری به وجود آورده است که احتمالا دلیلی به جز زلزله نمی تواند داشته باشد. به این ترتیب، به منظور کاهش مخاطرات، با بررسی پارامترهای یونسفری می توان زمان و فرکانس وقوع زلزله را با داشتن سری زمانی از تغییراتTEC پیش بینی و استخراج کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!