تحلیل و پهنه بندی فراوانی فصلی توفان های گردوغباری ایران به منظور کاهش مخاطرات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ایران هرساله بارها تحت تاثیر توفان های گردوغباری قرار می گیرد. این پدیده به ویژه در سال های اخیر جنبه های مختلفی از زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. هدف این تحقیق، خوشه بندی فصلی ایران از نظر فراوانی وقوع توفان های گردوغباری با قدرت دید کمتر از 1000 و 500 متر در دوره آماری 2008-1987 است. بدین منظور از داده های 87 ایستگاه سینوپتیکی که توزیع فضایی مناسبی در سطح کشور داشتند استفاده شد. در این تحقیق، با استفاده از روش خوشه بندی فازی، ایران از نظر فراوانی توفان های گردوغباری در هر یک از فصول سال به پنج ناحیه متفاوت طبقه بندی شد. ایستگاه های واقع در این خوشه ها در هر یک از فصول سال از نظر موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و منابع توفان همگن نیستند، ولی از نظر قدرت دید و شدت توفان های ایجاد شده یکنواخت اند. با توجه به نتایج خوشه بندی، ایستگاه های بررسی شده در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر در فصل بهار؛ ایستگاه های بررسی شده در استان خوزستان و ایستگاه های زابل، زاهدان و ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان)در فصل تابستان؛ ایستگاه زابل در فصل پاییز؛ و ایستگاه های زابل، زاهدان، کنارک، آبادان و اهواز در فصل زمستان، از نظر وقوع توفان های گردوغباری دچار بحران اند. بیشترین فراوانی توفان ها به ترتیب در فصول تابستان و بهار، و کمترین آنها به ترتیب در فصول پاییز و زمستان مشاهده شد. بنابراین در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان که در هر چهار فصل با فراوانی زیاد این توفان ها مواجه اند، باید برنامه ریزی های ملی و بین المللی جدی به منظور کاهش مخاطرات ناشی از آن صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!