عوامل موثر بر پدیده شیشه ای شدن بافت گیاهی در شرایط کشت درون شیشه ای و راهکارهای مقابله با آن مطالعه موردی: گیاه میخک (Dianthus caryophyllus L.)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (ترویجی)
چکیده:

پدیده شیشه ای شدن ناشی از تغییرات نامطلوب فیزیولوژیکی و مورفولوژیکی در بافت گیاهی است. در بافت های شیشه ای شده تعداد دستهجات آوندی، سلول های روزنه و سلول های کوتیکول برگ کاهش می یابد و واکویل ها در سلول های مزوفیل برگ حجیم می شوند. عوامل متعددی بر پدیده شیشه ای شدن موثر می باشد که از مهم ترین این عوامل نوع تنظیم کننده ی رشد، نوع و غلظت سیتوکینین ، نسبت یون نیترات به آمونیوم در محلول غذایی، نوع و مقدار آگار، تهویه و تعداد دفعات واکشت می باشد. افزایش غلظت آگار به علت کاهش رطوبت محیط کشت باعث کاهش این پدیده می گردد. درحالیکه افزایش غلظت هورمون سیتوکینین و کاهش نسبت یون نیترات به آمونیوم در محیط کشت باعث افزایش آن می شود. حضور هورمون BA نسبت به سایر سیتوکینین ها و همچنین فیتاژل نسبت به سایر انواع آگار باعث افزایش پدیده شیشه ای شدن می شوند. استفاده از درپوش پارافیلم به علت افزایش تبادلات گازی باعث کاهش تجمع اتیلن و در نتیجه کاهش میزان شیشه ای شدن می گردد. کاربرد سیستم سرمادهی از کف می تواند باعث کاهش فعالیت تمامی آنزیم های آنتی اکسیدانت گردد و منجر به کاهش میزان شیشه ای شدن شاخساره ها می گردد. لذا با توجه به نتایج گزارش شده، جهت کاهش میزان پدیده شیشه ای شدن در شرایط درون شیشه ای، کاربرد سیتوکینین با غلظت های پایین تر، جایگزین نمودن BA با سایر سیتوکینین های رایج و در صورت لزوم کاربرد غلظت های پایین BA (5/0 میلی گرم در لیتر)، استفاده از درپوش پارافیلم، افزایش غلظت آگار تا حد قابل قبول (10 گرم در لیتر)، کاربرد سیستم سرمادهی از کف، کاهش تعداد دفعات واکشت تا حد امکان و سازگار نمودن هرچه سریعتر گیاهچه های کشت بافتی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!