روی آوری مومنانه به خداوند در پاسخ به مخاطره وجودی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آدمیان در زندگی خود با بحران های محیطی و غیرمحیطی بسیاری مواجه اند؛ مسایل درونی، وجودی و عاطفی جزو مخاطرات غیرمحیطی است. چنین مخاطراتی از عوامل اساسی رنج به شمار می روند؛ روان شناسان، فیلسوفان و عارفان به این مسایل می پردازند و پاسخ های متعددی نیز برای رهایی از آنها در پیش می نهند. مولانا عارف مسلمان و کی یر کگور متاله مسیحی، هر دو در تاملات دقیق خود، به بحران درونی و وجودی انسان پرداخته اند و درصدد ارایه چاره ای برای آن برآمده اند که با توجه به اهمیت مسیله، بررسی آن مهم می نماید. در این مقاله در پی تبیین دیدگاه آنها در خصوص ماهیت مخاطره وجودی انسان بوده ایم و راهی را که برای مقابله با این بحران بنیادین تدارک دیده اند، تحلیل کرده ایم. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی با رویکرد مقایسه ای است. به این صورت که ابتدا ماهیت بحران وجودی از دیدگاه هر دو اندیشمند را بررسی و سپس راهکار آنها برای رهایی از آن را تحلیل کرده ایم و در خصوص هر یک از این دو موضوع، به نقاط اشتراک و افتراق نیز توجه نشان داده ایم. این بررسی نشان می دهد که مولانا و کی یر کگور مخاطره اصلی انسان را دوری روح انسان از ساحت نامتناهی دانسته و تنها امکان رهایی را روی آوری صحیح به خداوند تلقی کرده اند. همچنین هر دو اندیشمند، بحث هایی را به بیان اقسام روی آوری به خداوند اختصاص داده و با نقد دیدگاه های نابسنده، در نهایت روی آوری صحیح را ایمانی شورمندانه، فردگرا، انفسی و قمارگونه تعریف کرده اند. در طول تحقیق، اشاراتی نیز به دیدگاه این دو متفکر درباره مخاطرات محیطی شده است که (به خصوص در نگاه مولوی) از نظر علی، ارتباط تنگاتنگی با بحث منشا مخاطره وجودی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!