بررسی اثرات محافظتی اسانس گیاه آویشن شیرازی (Zataria multiflora) بر سمیت سلولی القاشده توسط بتا آمیلوئید در سلول های PC12

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در مطالعه قبلی اثر اسانس آویشن شیرازی و ترکیبات اصلی آن، تیمول و کارواکرول بر نقص یادگیری ناشی از بتا آمیلویید در بهبود عملکرد ادراکی در مدل آلزایمر در موش صحرایی مشاهده شد. در این مطالعه، اثر اسانس آویشن شیرازی بر سمیت سلولی و رادیکال های آزاد اکسیژن ایجادشده توسط بتا آمیلویید در سلول های PC12 به عنوان مدل سلولی آلزایمر ارزیابی گردید.

روش کار

ابتدا سلول های PC12 به مدت 48 ساعت در مجاورت Aβ25-35 و غلظت های مختلف آویشن شیرازی قرار داده شدند. سپس بررسی توانایی زیستی سلول ها با روش MTT میزان تولید رادیکال های آزاد اکسیژن توسط دستگاه فلوریمتری انجام شد.

نتایج

نتایج به دست آمده نشان دادند رقت های 18/75، 37/5 و  75 میکرولیتر بر لیتر اسانس آویشن شیرازی درصد زنده بودن سلول ها را در مقایسه با بتا آمیلویید به صورت معنی داری افزایش داده اند (0/001  <p ). همچنین رقت های 18/75 (0/05  <p )، 37/5 و 75 (0/001 <p ) میکرولیتر بر لیتر اسانس آویشن شیرازی میزان تولید رادیکال های آزاد اکسیژن را در مقایسه با بتا آمیلویید به صورت معنی داری کاهش داده اند.

نتیجه گیری

 با توجه به مطالب مذکور، اسانس آویشن شیرازی قادر به کاهش سطح رادیکال های آزاد اکسیژن داخل سلولی ایجاد شده توسط بتا آمیلویید یا به عبارتی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی می باشد. بنابراین، توانایی اسانس آویشن شیرازی در کاهش سمیت بتا آمیلویید و اثرات محافظت کننده آن در برابر آسیب سلولی ناشی از بتا آمیلویید در سلول های PC12 می تواند نشان دهنده کارآیی احتمالی آن ها در درمان بیماری آلزایمر باشد. با این حال، بررسی های بیشتری جهت تعیین کارآیی بالینی آن ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
150 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!