اثر بازدارندگی آلفا-لیپوئیک اسید بر روی رفتار شبه اضطرابی ناشی از محرومیت از خواب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شواهد رابطه دوطرفه ای را بین محرومیت از خواب (SD) و اضطراب گزارش می کنند. اگرچه مطالعات زیادی فواید آلفا-لیپوییک اسید (ALA) در بیماری های سیستم عصبی مرکزی را تایید می کنند، اما اثرش بر رفتار اضطرابی ناشی از SD بررسی نشده است. این مطالعه اثر ALA بر روی رفتارهای مربوط به اضطراب در رت های SD را بررسی می کند.

روش کار

رت های نر نژاد ویستار به مدت 24 ساعت در دستگاه واترباکس از خواب محروم شدند و سپس برای سنجش رفتارهای مربوط به اضطراب در دستگاه ماز بعلاوه ای مرتفع (EPM) قرار گرفتند. به منظور سنجش سطح کورتیکوسترون خون، نمونه های خون جمع آوری شد.

نتایج

در رت های SD، درصد زمان سپری شده در بازوهای باز (%OAT) کاهش یافت که نشان دهنده رفتار شبه اضطرابی در آن ها است. پیش تیمار با ALA دوز mg/kg 35 به مدت سه روز و هرروز یک تزریق، مانع رفتار شبه اضطرابی در رت های SD شد که اثر بازدارندگی ALA بر روی پاسخ اضطرابی ناشی از SD را پیشنهاد می کند. به علاوه، ALA به تنهایی اثری بر روی پارامترهای EPM نداشت. ضمنا در هیچ کدام از گروه ها، تعداد ورود به بازوهای باز و فعالیت حرکتی در مقایسه با گروه کنترل تغییر نداشت. به علاوه، ALAمانع افزایش سطح کورتیکوسترون خون رت های SD شد.

نتیجه گیری

 نتایج پیشنهاد می کنند که SDموجب رفتار شبه اضطرابی و افزایش سطح کورتیکوسترون خون می شود و پیش تیمار با ALA مانع اثرات شبه اضطرابی و افزایش سطح کورتیکوسترون خون در رت های SD می شود. با توجه به اثر مفید ALAدر بهبود عملکرد رت ها در رفتار مربوط به اضطراب در شرایط SD، این ترکیب می تواند شانس دیگری برای کاهش اثرات مخرب SD باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
178 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!