تاثیر ویتامین 3 D بر تغییرات بیوشیمیایی سرم، هیستوپاتولوژی و استرس اکسیداتیو در موش های صحرایی نر نژاد ویستار دارای پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تولید بیش از حد سیتوکین های التهابی و استرس اکسیداتیو در بیماریزایی پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی نقش مهمی ایفا می کنند.  باتوجه به نقش ویتامین 3D در ایجاد تعادل بین سیتوکین های التهابی و ضدالتهابی و دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، این مطالعه با هدف بررسی اثر ویتامین 3D بر تغییرات بیوشیمیایی، هیستوپاتولوژی و استرس اکسیداتیو در موش های صحرایی نر نژاد ویستار القاءشده توسط پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی انجام شد.

روش کار

24 سر موش صحرایی بالغ نژاد ویستار به گروه های سالم، مبتلا به پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی درمان نشده، و دو گروه درمانی شامل مبتلا به پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی درمان شده با سرنیلتون و ویتامین 3D تقسیم شدند. پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی از طریق تجویز داخل پروستاتی تک دز کاراجینان % 3 القا شد. سرنیلتون و ویتامین 3D از راه خوراکی به ترتیب به میزان 100 میلی گرم/کیلوگرم و 5 میکروگرم/کیلوگرم یک هفته پس از القا پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی برای 21 روز تجویز شد. اندیس پروستات، اندیس استرس اکسیداتیو، ازت اوره خون، کراتینین، کلسیم و تغییرات هیستوپاتولوژی بین گروه ها مقایسه شدند.

نتایج

سرنیلتون و ویتامین 3D موجب کاهش معنی دار (0/05 > p) اندیس پروستاتیت، اندیس استرس اکسیداتیو و کراتینین سرم نسبت به گروه مبتلا درمان نشده گردیدند. در غلظت کلسیم سرم تنها تجویز ویتامین 3D باعث افزایش معنی دار (0/05 > p) در مقایسه با گروه مبتلا درمان نشده گردید. هیچ اختلاف معنی داری بین گروه های درمانی با گروه مبتلا درمان نشده در غلظت ازت اوره خون مشاهده نگردید. از نظر هیستوپاتولوژی، کاهش معنی داری در میانگین هیپرپلازی سلول های آسینی دیواره توبول ها، التهاب و مجموع هیپرپلازی و التهاب در گروه درمان شده با ویتامین 3D نسبت به گروه درمان نشده مشاهده شد.

نتیجه گیری

 مطالعه ی ما نشان داد که ویتامین 3D با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارای اثرات حفاظتی بر پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی در موش صحرایی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!