بررسی اثرات محافظت عصبی مینوسیکلین بر آسیب حافظه متعاقب ایسکمی مغزی ناشی از انسداد گذرای دو طرفه شریان کاروتید مشترک در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال در حافظه فضایی و یادگیری اغلب به دنبال ایسکمی مغزی مشاهده می شود. هیپوکامپ و کورتکس حساس ترین قسمت های مغز در برابر ایسکمی هستند. استرس اکسیداتیو و التهاب پس از ایسکمی مغزی باعث آسیب به نورون های هیپوکامپ و کورتکس و در نتیجه اختلال در حافظه فضایی و یادگیری می شوند. مینوسیکلین دارای اثرات ضد التهاب و آنتی اکسیدان می باشد و در این مطالعه اثرات محافظتی آن در برابر آسیب حافظه ناشی از ایسکمی مغزی درموش صحرایی بررسی شد.

روش ها

 برای ایجاد ایسکمی مغزی از انسداد موقت 20 دقیقه ای در شریان های کاروتید مشترک موش صحرایی استفاده شد. 60 سر موش صحرایی از نژاد ویستار به 6 گروه (در هر گروه 10 موش) تقسیم شدند. برای هر روش تجویز دارو (قبل و بعد از ایسکمی) 3 گروه حیوان بررسی گردید: 1- گروه sham: تمام مراحل جراحی به جز انسداد شریان کاروتید مشترک انجام شد و  سالین (حلال دارو) 24 ساعت قبل از ایسکمی یا روز های صفر  تا 6  بعد از جراحی (دو بار در روز ، هر 12 ساعت) به صورت داخل صفاقی تزریق شد. 2- گروه کنترل: انسداد گذرای شریان کاروتید مشترک و تزریق سالین به صورت داخل صفاقی 24 ساعت قبل از ایسکمی یا روزهای صفر  تا  6  بعد از ایسکمی (دو بار در روز ، هر 12 ساعت)، انجام شد. 3- گروه مینوسیکلین: انسداد گذرای شریان کاروتید مشترک انجام شد. مینوسیکلین (mg/kg 40)، به صورت تک دوز 24 ساعت قبل از ایسکمی/ ریپرفیوژن یا دو بار در روز (هر 12 ساعت) درروزهای صفر  تا 6 بعد از ایسکمی/ ریپرفیوژن به صورت داخل صفاقی تزریق شد. حافظه فضایی و یادگیری حیوانات 3 گروه با استفاده از آزمون Morris water maze ارزیابی شد.

یافته ها

تجویز مینوسیکلین (قبل و بعد از ایسکمی/ ریپرفیوژن)، زمان تاخیر فرار (Scape latency time) و مسافت طی شده تا رسیدن به سکوی پنهان را در مقایسه با گروه کنترل به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد . همچنین زمان سپری شده در ربع هدف (Time spent in target quadrant)، در مقایسه با گروه کنترل به میزان قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد. ایسکمی/ ریپرفیوژن در گروه کنترل و تجویز مینوسیکلین (قبل و بعد از ایسکمی/ رپرفیوژن) تغییر قابل ملاحظه ای در سرعت حرکت حیوان در روزهای اول تا چهارم (trial) و روز پنجم (آزمون Probe) ایجاد نکرد.

نتیجه گیری

 مینوسیکلین در کاهش آسیب حافظه فضایی و یادگیری ناشی از ایسکمی مغزی گذرا در موش صحرایی موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!