اثر مکمل یاری رزوراترول و تمرین هوازی بر تغییرات بافت قلب در موش های صحرایی مبتلا به انفارکتوس قلبی حاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انفارکتوس قلبی وخیم ترین پیامد بیماری کرونری است. هدف از این پژوهش بررسی اثر مکمل یاری رزوراترول و تمرین هوازی بر تغییرات بافتی قلب در موش های صحرایی مبتلا به انفارکتوس قلبی حاد ناشی از ایزوپروترنول می باشد.

روش ها

50 سر موش صحرایی نر با محدوده سنی 10-8 هفته ای و وزن 200-180 گرمی تهیه و سپس به طور کاملا تصادفی به پنج گروه 10 تایی گروه شاهد (CON)، ایزوپروترنول (ISO)، ایزوپروترنول + رزوراترول (ISO + RES)، ایزوپروترنول + تمرین (ISO + EXE) و ایزوپروترنول + رزوراترول + تمرین (ISO + RES + EXE) تقسیم شدند. تمرین هوازی هفته ای 5 جلسه دویدن روی نوارگردان با سرعت 22 متر/دقیقه به مدت 30 دقیقه و برای 8 هفته بود و گروه رزوراترول نیز به همان مدت و روزانه mg/kg 25 رزوراترول از طریق گاواژ دریافت کردند. پس از اتمام پروتکل، به غیر از گروه شاهد در بقیه گروه ها با تزریق ایزوپروترنول (دوز mg/kg/day 150) در دو روز متوالی انفارکتوس قلبی القا شد. 24 ساعت پس از آخرین تزریق، حیوانات بیهوش، الکتروکاردیوگرام (ECG) ثبت و سپس بافت قلبی جدا و تشریح گردید.

یافته ها

 موش های صحرایی گروه شاهد دارای الگوهای ECG طبیعی و بدون انحراف بودند. تزریق ایزوپروترنول در بقیه ی گروه ها باعث اختلال در الگوی   ECG شد. در گروه ISO اندازه انفارکتوس قلبی، میلوپراکسیداز (MPO) و آپوپتوزیس افزایش معنی دار و نیز میزان سوپراکسید دیسموتاز (SOD) کاهش معنی داری نسبت به گروه CON پیدا کرد) 0/001 (p <. پیش درمانی با رزوراترول و تمرین ورزشی مانع از کاهش SOD و افزایش اندازه انفارکتوس قلبی، MPO و آپوپتوزیس گردید که در گروه ترکیبی معنادارتر از سایر گروه ها بود) 0/01  < p .

 نتیجه گیری

 ترکیب رزوراترول و تمرین ورزشی از طریق کاهش تولید سوپراکسید، پراکسیدهای چربی و فعال سازی دفاع آنتی اکسیدانی از قلب در برابر تولید استرس اکسیداتیو  پس از ایسکمی محافظت می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!