افزایش پاسخ بی دردی ناشی از ایمیپرامین با تحریک الکتریکی فراجلدی عصب در تست فرمالین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درد حاد و مزمن موجب ناتوانی جسمی و روحی در افراد می شود و اصلی ترین دلیل مراجعه به پزشک است. بنابراین روش های دارویی و غیردارویی زیادی برای درمان درد شناخته شده است. این مطالعه اثر تداخلی داروی ایمیپرامین با تحریک الکتریکی فراجلدی عصب (TENS(بر پاسخ درد التهابی ناشی از فرمالین را در موش های صحرایی نر نژاد ویستار بررسی می کند.

روش ها

آزمایش ها بر روی 15 گروه رت نر نژاد ویستار در گروه های 6 تایی انجام شدند. ابتدا، داروی ایمیپرامین به صورت درون صفاقی تزریق شد و بعد از 15 دقیقه تزریق فرمالین به کف پای چپ رت صورت گرفت. در گروه های تداخلی، بلافاصله پس از تزریق فرمالین، تحریک TENS با فرکانس های مختلف به مدت 30 دقیقه در دستگاه فرمالین تست بر روی ران پای چپ جانوران انجام شد و هم زمان با تحریک، پاسخ درد در دو مرحله حاد و مزمن به روش فرمالین تست اندازه گیری شد.

یافته ها

تزریق درون صفاقی ایمیپرامین (10-2/5 میلی گرم بر کیلوگرم) بی دردی وابسته به دوزی در فازهای حاد و مزمن تست فرمالین در موش ها ایجاد کرد. پاسخ بی دردی در بالاترین دوز دارو مشاهده شد. به علاوه، کاربرد TENS بلافاصله بعد از تزریق فرمالین، به ترتیب در فرکانس های 1، 3، 20 هرتز در فاز حاد و 1، 3، 20، 100 هرتز در فاز مزمن تست فرمالین بی دردی ایجاد کرد. همچنین TENS در فرکانس پایین و بی اثر 3/0 هرتز به همراه هر یک از دو دوز بی اثر ایمیپرامین، در مقایسه با تزریق ایمیپرامین به تنهایی، اثر بی دردی معنی داری ایجاد کرد. به علاوه، این فرکانس بی اثر TENS، پاسخ بالاترین دوز ایمیپرامین در فاز مزمن را تقویت کرد.

نتیجه گیری

پیشنهاد می شود که کاربرد TENS در فرکانس پایین می تواند اثر بیشتری در پاسخ بی دردی ایمیپرامین داشته باشد. به علاوه، به منظور کاهش اثرات مضر داروها بر بدن و استفاده آن ها در دوزهای کم، بهتر است به صورت ترکیبی با روش های غیردارویی مثل TENS برای درمان درد تجویز شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!