برخی از عوامل پیش گویی کننده عملکرد جنسی زنان شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

اختلال عملکرد جنسی در زنان بسیار شایع بوده و یکی از شاخص هایی است که در رضایت زناشویی و تحکیم خانواده ها بسیار مهم است. این مطالعه با هدف تعیین برخی از از عوامل پیشگویی کننده عملکرد جنسی زنان انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی تحلیلی، 200 نفر از زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر تهران از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پایا و روا شامل اطلاعات دموگرافیک و شاخص عملکرد جنسی زنان بودند. داده ها با کمک نرم افزار SPSS20 و آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، همبستگی اسپیرمن و پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. در کلیه مراحل پژوهش رعایت موازین اخلاقی همچون محرمانه بودن اطلاعات صورت گرفت.

یافته ها

میانگین نمره عملکرد جنسی 35/4± 14/21 از 36 به دست آمد. 22% اختلال میل جنسی، 5/32% اختلال برانگیختگی، 5/27% اختلال رطوبت جنسی، 22% اختلال ارگاسم، 29% نارضایتی جنسی و 5/20% اختلال درد جنسی را گزارش کردند. همبستگی معکوس و معناداری بین سن همسر، مدت زمان ازدواج، تاریخ آخرین زایمان با عملکرد جنسی وجود داشت. در مدل چندگانه رگرسیون وضعیت زندگی زناشویی (148/0=B، 033/0=P)، میزان علاقه به همسر (286/0=B، 001/0>P) و سن همسر (270/0=B، 001/0>P) پیش گویی های معنی دار عملکرد جنسی بودند. 

نتیجه گیری

طبق نتایج حاصله زنانی که زندگی شادتری دارند و به همسر خود علاقه مند هستند و سن همسرشان پایین تر است، عملکرد جنسی مطلوب تری را گزارش می کنند. نتایج حاصله در اجرای برنامه های روان شناسی و فرهنگی در جامعه در جهت کاهش مشکلات زوجین می تواند به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!