برآورد تقاضای بیمه درمانی مکمل در خانوار شهری ایران: مدل پروبیت با انتخاب نمونه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تنوع روزافزون و هزینه های بالای خدمات سلامت، سهم بالای پرداخت از جیب هزینه درمان، کمیت و کیفیت خدمات تحت پوشش بیمه های پایه باعث افزایش تقاضای بیمه مکمل درمان شده است. با توجه به اهمیت و ضرورت بیمه های مکمل درمان، افزایش تقاضا برای آن ها، و تاثیر بر ارتقای کیفیت زندگی خانوار، در این مطالعه تابع تقاضای بیمه مکمل درمان در خانوار شهری ایران برآورد شده است.

روش بررسی

تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و کاربردی است که به صورت مقطعی برای سال 1395 و با مدل اقتصاد سنجی پروبیت با انتخاب نمونه و روش برآورد حداکثر راستنمایی انجام شد. حجم نمونه 18809 خانوار شهری استان های ایران است که براساس روش نمونه گیری سه مرحله ای و به صورت تصادفی سیستماتیک توسط مرکز آمار ایران انتخاب شدند. اطلاعات حجم نمونه از پرسشنامه هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران استخراج شد و برآورد ضرایب مدل پژوهش در نرم افزار Stata 14 صورت گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد افزایش سن و تحصیلات، با سواد بودن و تاهل سرپرست خانوار به ترتیب احتمال تقاضای بیمه درمانی مکمل را به میزان 6/0، 17/0، 6/6 و 3/5 درصد، تعداد نان آوران خانوار، داشتن کودک زیر 7 سال و خانه شخصی به ترتیب این احتمال را به میزان 16، 7/3 و 85/0 درصد افزایش داده است. افزایش مخارج بهداشتی و درمانی، افزایش درآمد و مخارج تحصیلی تاثیر مثبت ناچیز و توان دوم سن و تحصیلات سرپرست خانوار تاثیر منفی بر تقاضای بیمه درمانی مکمل داشتند.

نتیجه گیری

تاهل، افزایش سن و تحصیلات سرپرست خانوار، تعداد نان آوران، افزایش هزینه های بهداشتی و درمانی سرانه، افزایش مخارج تحصیل و درآمد سرانه تاثیر مثبت بر تقاضای بیمه مکمل سلامت توسط خانوار داشتند که از این متغیرها، تعداد نان آوران، تاهل، سن سرپرست خانوار بیشترین تاثیر و درآمد سرانه و هزینه های تحصیل اعضای خانوار کمترین تاثیر را بر تقاضای بیمه مکمل درمان داشتند. همچنین تقاضای بیمه مکمل درمان خانوار شهری ایران تابع درجه دوم و مقعر از سن و تحصیلات سرپرست خانوار بود. شناسایی و طبقه بندی خانوار با توجه به عوامل تاثیر گذار بر تقاضای خانوار و همچنین تعیین شرایط مناسب برای پوشش خدمات درمانی مرتبط با هر گروه خانواری توصیه می شود به خصوص حمایت از سالمندان در مقابل مخارج درمان ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!