بررسی تغییر رفتار بیمه تکمیلی و بیمه شدگان، قبل و بعد از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از آنجایی که با اجرای برنامه تحول سلامت، بیماران تحت پوشش بیمه تکمیلی، که از مزایای بیمه متبوع بهره مند هستند، یارانه سلامت به آنها تعلق نمی گیرد، ممکن است رفتار سازمان های بیمه تکمیلی و بیمه شدگان آنها جهت استفاده از بیمه تکمیلی دچار مخاطره شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تغییر رفتار بیمه تکمیلی و بیمه شدگان، قبل و بعد از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی است که به صورت گذشته نگر مقطعی در سال 1391 تا 1395 انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 2099499 بیمار بستری و تحت نظر در 24 بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که بصورت تمام شماری در سال 1397 انجام گرفت. داده ها با مراجعه به بخش ترخیص بیمارستان ها و بررسی اطلاعات بیماران از طریق HIS هر بیمارستان جمع آوری شد و از نظر دقت و صحت اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v16 و EViews v10 صورت گرفت.

یافته ها

 تعداد افراد دارای بیمه تکمیلی قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت 14581 نفر بوده است که بعد از اجرای برنامه تحول نظام سلامت به 10510 نفر کاهش یافته است. میانگین هزینه کل بیماران از 222 میلیون ریال به 652 میلیون افزایش یافته است. سهم بیمه تکمیلی در سال 91 حدود 1 درصد و درسال 92 با افزایش بیمه های تکمیلی حوزه سلامت این سهم به حدود 3 درصد رسیده است. با شروع اجرای برنامه تحول نظام سلامت سهم بیمه تکمیلی کاهش یافته است و تا پایان سال 95 روند نزولی داشته است تا به 0/2 درصد کاهش یافته است.

نتیجه گیری

 به نظر می رسد لازم است برای استفاده بیشتر افراد از بیمه های تکمیلی، قرارداد بیمه های تکمیلی بصورت یکپارچه و گروهی با بیمارستان های دانشگاهی، شرکت ها و... انجام شود و تشخیص پوشش بیمه ای بیماران بصورت الکترونیک صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!