تاثیر شش هفته تمرینات چابکی بر حداکثر نیروهای عکس العمل زمین، حس عمقی زانو، تعادل و عملکرد تکواندوکاران نونهال لیگ استان البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

 شیوع آسیب های ورزشی در ورزش های رزمی بالا است. بیشترین آسیب های تکواندو نیز در ناحیه اندام تحتانی رخ می دهد. یافته های علمی از شیوع بالای آسیب های لیگامانی در زانوی ورزشکاران رشته های رزمی خبر می دهند. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر شش هفته تمرینات چابکی بر حداکثر نیروهای عکس العمل زمین، حس عمقی زانو، تعادل و عملکرد تکواندوکاران نونهال لیگ استان البرز است.

مواد و روش ها

در کل 30 آزمودنی (15 نفر در هر دو گروه تمرینی و کنترل) (سن 63/2±47/13 سال، وزن 56/5±92/45 کیلوگرم و قد 72/4±56/155 سانتی متر)، به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی بین گروه ها تقسیم شدند. از فرم رضایت نامه و جمع آوری اطلاعات فردی جهت بررسی پیشینه آزمودنی ها و رضایت از شرکت در تحقیق، از فورس پلیت برای ارزیابی حداکثر نیروهای عکس العمل زمین در مفصل زانو، آزمون های عملکردی جهش تک پا و جهش سه گانه تک پا برای سنجش عملکرد حرکتی، گونیامتر یونیورسال جهت اندازه گیری حس عمقی مفصل زانو و آزمون تعادلی Y برای ارزیابی تعادل پویای آزمودنی ها استفاده شد. پس از گروه بندی، پیش آزمون جهت اندازه گیری متغیرهای مورد نظر تحقیق اجرا شد. سپس، برنامه ی تمرینات چابکی (دارای چهار سطح و بر مبنای حرکات عملکردی) به مدت شش هفته بر روی آزمودنی های گروه تجربی اعمال و سپس پس آزمون، با رویه یکسان با پیش آزمون اجرا شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که انجام شش هفته برنامه ی تمرینی ارایه شده احتمالا موجب کاهش حداکثر نیروهای عکس العمل زمین در زانو (00/0=P) (حدود 4% کاهش) و بهبود تعادل پویا در جهت خلفی-داخلی (02/0=P) (حدود 20% بهبود) و حس عمقی افراد (00/0=P) (حدود 55% کاهش خطا) شرکت کننده در تحقیق حاضر در گروه تمرین نسبت به گروه کنترل می شود.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تاثیر تمرینات چابکی بر فاکتورهای ذکرشده در بالا، معنادار بوده است. بر این اساس، این تمرینات می تواند به عنوان روش تمرینی ایمن و موثر در بهبود این عوامل در تکواندوکاران، مورد توجه قرار گیرد. همچنین این تمرینات احتمالا با تاثیرات مثبت خود بر عوامل بالا می تواند موجب بهبود عوامل دیگر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!