بررسی امکان تولید و ارزیابی ویژگی های کیفی ژله پروبیوتیک و سین بیوتیک دارای باسیلوس کواگولانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش نمونه های ژله پروبیوتیک (دارای باکتری باسیلوس کوآگولانس)، سین بیوتیک (دارای باسیلوس کوآگولانس و ترکیب پری بیوتیک گالاکتوالیگوساکارید)، به همراه شاهد (فاقد باکتری و ترکیب پری بیوتیک) تولید شدند و شش هفته در یخچال نگهداری شدند. ارزیابی پروبیوتیک ها به صورت هفتگی انجام شد. جهت تایید ایمنی آزمون های میکروبی بررسیباکتری های اشرشیا کلی، سالمونلا، استافیلوکوکوس اوریوس و باکتری های لاکتیکی انجام شد. ویژگی های فیزیکوشیمیایی نمونه های ژله شامل pH، بریکس و سینرسیس (آب اندازی) در طول شش هفته ارزیابی گردید. ویژگی های حسی نمونه ها با آزمون حسی بررسی شد. نتایج نشان داد که در طول شش هفته روند کاهشی پروبیوتیک ها در نمونه های پروبیوتیک و سین بیوتیک وجود داشته است. نمونه های ژله ویژگی پروبیوتیک بودن را تا هفته ششم حفظ نمودند اما تا حدودا بین هفته های چهارم و پنجم وضعیت مطلوب تر بود. ازنظر ایمنی در هیچ یک از نمونه ها میکروارگانیسم های مورد آزمایش مشاهده نشد. نتایج بریکس نشان داد که از هفته پنجم روند کاهشی در نمونه های پروبیوتیک و سین بیوتیک نسبت به شاهد مشهودتر بود که در هفته ششم معنادار نیز بوده است (05/0<p). pH نمونه ها تا قبل از هفته چهارم با یکدیگر اختلاف معناداری نداشته اند (05/0>p) اما بعد از آن نمونه های پروبیوتیک و سین بیوتیک به طور معناداری نسبت به نمونه شاهد pH کمتری داشتند (05/0<p). در آزمون سینرسیس، در هیچ یک از نمونه ها سینرسیس مشاهده نشد. نتایج آزمون حسی بیانگر عدم تاثیر معنادار افزودن باکتری پروبیوتیک و ترکیب پری بیوتیک به نمونه های ژله، نسبت به شاهد بود (05/0>p). بنابراین با توجه به نتایج حاصل شده می توان ژله پروبیوتیک و سین بیوتیک با ویژگی های کیفی مناسب تولید نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!