نقش تغذیه با شیرمادر و شیرخشک بر روی کلونیزه شدن هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش شیرخواران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هلیکوباکتر پیلوری عفونت بسیار شایع، جدی و مزمن است. طیف متنوعی از اختلالات دستگاه گوارش مانند گاستریت مزمن، بیماری زخم پپتیک، آدنوکارسینوم معده و لنفوم بافت لنفوییدی مخاطی ایجاد می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تغذیه با شیرمادر و شیرخشک بر روی کلونیزاسیون هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش شیرخواران 2 تا 24 ماهه انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه به روش مقطعی در مدت دو سال، از تیر 1395 تا آخر خرداد 1397 در میان 92 کودک مراجعه کننده به بیمارستان علی اصغر دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجام شد. ابتدا پرسشنامه ای توسط پزشک متخصص نوزادان شامل مشخصات دموگرافیک و بالینی کودکان ثبت گردید. از شیرخواران نمونه مدفوع در طی 2، 6، 12 و 24 ماهگی گرفته شد. نوزادان به دو گروه تقسیم شدند، گروه تغذیه با شیرمادر و گروه تغذیه با شیرخشک. از تست آنتی ژن هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع، برای تشخیص عفونت در گروه های انتخاب شده، استفاده شد. 

یافته ها

شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بین نوزادان مورد مطالعه، 28/3% بود. شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری، در گروه تغذیه با شیرمادر 20% و شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری، در گروه تغذیه با شیرخشک 44% مشاهده شد. تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد. بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و تغذیه کودکان با شیرخشک، ارتباط معناداری مشاهده گردید.

نتیجه گیری

 کودکانی که از شیرمادر تغذیه می کردند در مقایسه با کودکانی که از شیرخشک تغذیه می کردند، کمتر به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2121165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!