بهینه سازی چندمنظوره خواص مکانیکی و متالورژیکی فرآیند پوشش دهی T6-AL7075 بر T351-AL2024 به روش پوشش دهی اصطکاکی با استفاده از روش RSM و تابع مطلوبیت کل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پوشش دهی نقشی اساسی در مهندسی سطح دارد، و منجر به ارتقا خواص مکانیکی و متالورژیکی تولیدات می شود. همچنین مزایای اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها در ارتقای خواص سطح قطعات را به همراه دارد. پوشش دهی اصطکاکی روشی نسبتا جدید برای ایجاد سطحی همگن، پوشش ریز دانه و مقاوم به سایش و خوردگی می باشد. در این تحقیق رسوب دهی T6-AA7075 بر روی زیرالیه T351-AA2024 مورد بررسی قرار گرفت. روش رویه پاسخ جهت بررسی تاثیر پارامترهای سرعت دورانی، نیروی عمودی، و نرخ پیشروی بر خواص مکانیکی و ریزساختاری نمونه ها استفاده گردید. عرض پوشش، ضخامت پوشش، استحکام کششی تسلیم، و اندازه دانه پوشش به عنوان پاسخ های فرآیند مطرح شدند. پارامترهای ورودی برای دستیابی به پهنا و ضخامت بیشتر پوشش با استحکام کششی باالتر و دانه های ریزتر بهینه سازی شدند. نتایج حاکی از آن است که اتصال این دو ماده بدون هیچ گونه تخلخل در فصل مشترک یا محل اتصال دو ماده انجام پذیرفت. همچنین ریزساختاری ریزدانه و همگن در پوشش مشاهده گردید. میانگین اندازه دانه های پوشش تا 65 %اندازه دانه میله مصرفی کاهش داشته است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
100 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2121392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!