بررسی عوامل مرتبط درتجویزانواع رادیوگرافی دندان از دیدگاه دندانپزشکان عمومی یزد در سال1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به دلیل کاهش اکسپوژر غیرضروری بیمار به اشعه ایکس در اثر تجویز منطقی رادیوگرافی، باید دندان پزشک اطلاعات کافی از تجویز رادیوگرافی داشته باشد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی مقطعی برروی دندانپزشکان عمومی شاغل در شهر یزد انجام شد که به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه ای سه قسمتی ، شامل اطلاعات دموگرافیک دندانپزشکان (سن، جنس، سابقه کار)، یافته های کلینیکی موثر در تجویز رادیوگرافی و تشخیص کاربرد انواع رادیوگرافی استفاده شد. جهت محاسبه آماری از آزمون های Chi-squere و ANOVA استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS Inc., Chicago, IL; Version 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

در این مطالعه 120 دندان پزشک با میانگین سنی 88/9±38/37 شرکت داشتند. عواملی که بیشترین تاثیر را برروی تصمیم گیری دندانپزشکان عمومی در تجویز انواع رادیوگرافی داشت، طرح درمان جراحی (87/5%)، درد دندان (75%)، بهداشت دهانی ضعیف و پرکردگی وسیع دندانی (73/3%) بود و ترس از اکسپوژر اشعه ایکس، از کم اثرترین عوامل بود. رادیوگرافی انتخابی اکثر شرکت کنندگان برای تشخیص پوسیدگی های سطح اکلوزال ، پری اپیکال (55 %) بود که با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه رادیوگرافی موثر ، بایت وینگ می باشد. هم چنین رادیوگرافی انتخابی اکثر دندانپزشکان برای پوسیدگی بین دندانی ، بایت وینگ (88/3 %) بود که با نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه هم خوانی دارد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این مطالعه می توان گفت جامعه دندانپزشکان آگاهی اندکی در زمینه تجویز رادیوگرافی برای تشخیص پوسیدگی های اکلوزال دارند. اما در زمینه تشخیص پوسیدگی های بین دندانی نظر اکثر دندانپزشکان صحیح بود. از این رو برگزاری دوره های بازآموزی، به منظور حفظ و ارتقاء سطح آگاهی دندانپزشکان و آشنایی آن ها با جدید ترین تکنیک های رادیوگرافی مهم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2180 تا 2191
لینک کوتاه:
magiran.com/p2121854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!