مقایسه سبک شناختی معماری مساجد ایرانی و شعر فارسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در هر جامعه در پیدایش و رواج انواع هنرها نقشی اساسی دارد. تغییر در این شرایط، تغییر در سبک های هنری را سبب می شود. این پژوهش، در پی پاسخ گویی به این پرسش هاست که آیا شرایط ویژه‏ی اجتماعی و فرهنگی در هر برهه ی تاریخی تاثیری مشابه بر سبک های شعر فارسی و معماری مساجد ایرانی بر جای گذارده است یا خیر؛ و اگر آری، این همانندی ها بر چه دلالت دارد. علاوه بر این، آیا می توان عناصری یافت که در همه سبک ها و همه دوره ها تکرار شود؛ و اگر آری، وجود این عناصر مشترک را چگونه می توان تفسیر نمود.
پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر، برای یافتن پاسخ پرسش های فوق، با مقایسه ی ویژگی های سبک شناختی شعر فارسی و معماری مساجد، به این نتیجه می رسد که در هر دوره ی تاریخی، سبک های شعر و معماری، شباهات عمیقی با یکدیگر داشته اند؛ به طوری که می توان سبک خراسانی در معماری را متناظر با سبک خراسانی در شعر به حساب آورد. سبک رازی را متناظر با سبک دوره ی سلجوقی، شیوه ی آذری را با سبک عراقی و سبک معماری اصفهانی را با سبک شعر اصفهانی (هندی) قرین دانست. این شباهت ها وجود ندارد مگر به علت وجود روحی مشترک در ارکان گوناگون فرهنگی جامعه. این روح مشترک، دو ساحت دارد: 1- ساحت زمان مند (روح زمانه= روح دوران): این ساحت در هر دوره بنا بر مقتضیات همان دوره (شرایط ویژه ی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) سبب بروز و ظهور همانندی بین سبک های هنری می شود؛ اما در ضمن از آن جا که زمان مند است، حاوی وجوه افتراق با دوره های قبل و بعد نیز هست. 2 - ساحت فرازمانی (روح ملت): این بعد مشتمل بر پاره ای عناصر تکرار شونده است که در ادوار مختلف و در سبک های هنری گوناگون، حضوری ثابت دارند؛ بدون این که تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار گیرند؛ یا منتسب به سبکی خاص باشند. این عناصر تکرارشونده، در مجموع، شاکله ی واحدی را می سازند که همان «روح ملت» ایران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2122058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!