ارزیابی کمی و کیفی آلفاتوکوفرول و بتاسیتواسترول موجود در تقطیرات بی بوکننده روغن زیتون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روغن زیتون به عنوان یکی از منابع اصلی چربی در رژیم غذایی علاوه بر داشتن سطح بالایی از اسید چرب غیر اشباع، حاوی ترکیباتبیولوژیکی مانند آنتیاکسیدانهای فنولی بوده که قادر به جلوگیری از تاثیر مخرب رادیکالهای آزاد و جهشهای حاصل بر ساختارهای سلولی میباشد . ترکیبات غیر صابونی شونده روغنهای گیاهی منبع غنی از ترکیبات اختصاصی مختلف از جمله استرولها، توکوفرولها، اسکوالن واسیدهای چرب آزاد میباشد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اندازه گیری ترکیبات غیر صابونی شونده میباشد که در زمان بوگیری ازروغن خارج و در تقطیرات بیبو کننده تجمیع میگردد.

مواد و روش ها

نمونه روغنهای زیتون و تقطیرات بی بو کننده از کارخانه روغن زیتون در زمان های مختلف جمع آوری شد. بر این اساسترکیبات استرولی و توکوفرولی موجود در روغن زیتون قبل و بعد از بوگیری و در تقطیرات بی بو کننده مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از استخراجو جداسازی ترکیبات غیر صابونی شونده، بر روی صفحه کروماتوگرافی لایه نازک، شناسایی و اندازه گیری استرولها و توکوفرولها به کمکروش کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا انجام گردید.

یافته ها

نتایج آزمایشها نشان دادند که در اثر فرایند بوگیری ترکیبات غیرصابونی روغن زیتون که شامل استرولها، توکوفرولها،هیدروکربنها و ترکیبات دیگری از جمله اسیدهای چرب آزاد، 4 - متیل استرولها، تریترپن الکلها، تریترپن دیولها، کاروتنوییدها و غیره هستند کاهش یافته و در تقطیرات بیبو کننده جمع آوری میشوند. شایان ذکر است که به دلیل درجه حرارت بوگیری روغن زیتون که نسبتاپایین تر از درجه حرارت بوگیری متداول برای روغنهای نباتی دیگر چون سویا و آفتابگردان است تجمع این ترکیبات در تقطیرات بیبو کننده کمتر از روغنهای ذکر شده میباشد درصد ترکیبات استرولی جمع آوری شده در تقطیرات بی بو کننده با درصد ترکیبات استرولی موجود درروغن های آزمایش شده تفاوت معنی داری نداشت.

نتیجه گیری

تقطیرات بی بو کننده جمع آوری شده در زمان بوگیری روغن زیتون که منبع غنی از استرولهای گیاهی و آلفا توکوفرول می باشد میتواند در فرمولاسیون مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2122733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!