زمان بندی جریان های نقدی و رویدادهای اقتصادی: الگویی برای طبقه بندی اقلام تعهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش بینی جریان های نقدی و تغییرات آن به عنوان یک رویداد اقتصادی از دیرباز مورد توجه قرار داشته است چرا که، پیش بینی مناسب جریان های نقدی بخش قابل توجهی از نیازهای اطلاعاتی مرتبط با جریان های نقدی را مرتفع می نماید. با توجه به رسالت اول گزارشگری مالی یعنی فراهم آوردن اطلاعات جهت کمک به سرمایه گذاران در ارزیابی مبلغ، زمانبندی و پیش بینی جریان های نقدی و نقش حسابداری تعهدی به عنوان مبنای تهیه این گزارش ها، اقلام تعهدی نقشی کلیدی در این پیش بینی ایفا می کند. با نگاهی متفاوت از مدلها و طبقه بندی های پیشین اقلام تعهدی، در این پژوهش بر مبنای مدل های فلتهام و اوهلسون (1995)، اوهلسون (1995) و مدل بسط یافته ی دیچو و دیچو (2002) اطلاعات درخصوص جریان های نقدی منعکس در اقلام تعهدی بر اساس زمانبندی بین جریان های نقدی و رویدادهای اقتصادی مدل بندی شد، سپس با توجه به نقشی که اقلام تعهدی در گزارشگری مالی ایفا می کنند (شامل بیان رشد عملیات شرکت، کاهش زمانبندی و محافظه کاری) به توجیه این مدل پرداخته شد. دراین راستا 129 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای بازه ی زمانی 1387-1396 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که اجزای مدل پیشنهادی ارتباط معناداری با نقش اقلام تعهدی در گزارشگری مالی دارد و به عبارتی مدل های مذکور از توجیه منطقی برخوردار می باشد. نتایج همچنین نشان می دهد قدرت توضیح دهندگی مدل پس از تفکیک اقلام تعهدی کل به اجزای آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 284
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!