تایپینگ سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در اصفهان در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استافیلوکوکوس اوریوس تا مدتها به عنوان یک باکتری بیماریزا در مراکز درمانی مورد توجه قرار داشت، اما امروزه این باکتری به عنوان عامل ایجاد بیماری در میان جامعه نیز شناخته می شود. این مطالعه با هدف تایپینگ سویه های استافیلوکوکوس اوریوس جداسازی شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در یک بیمارستان در اصفهان انجام گرفته است.

روش کار

در طی سال 1396 ،109 جدایه استافیلوکوکوس اوریوس از بیماران مبتلا به عفونت ادراری از یک بیمارستان در شهر اصفهان جمع آوری شدند و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی تا حد گونه مورد شناسایی قرار گرفتند. مقاومت سویه ها نسبت به آنتی بیوتیک سفوکسی تین به روش انتشار دیسک تعیین گردید و حضور ژن mecA در میان سویه ها بررسی شد. از آزمونهای PCR-multiplex جداگانه جهت SCCmec تایپینگ، ccr تایپینگ و agr تایپینگ سویه های مقاوم به متی سیلین استفاده گردید.

یافته ها

از مجموع 109 جدایه مورد بررسی که با استفاده از پرایمرهای اختصاصی به عنوان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس شناسایی شدند 36 سویه مقاوم به سفوکسی تین و واجد ژن mecA بودند. نتایج حاصل از آزمونهای SCCmec و ccr تایپینگ سویه ها نشان دهنده وجود SCCmec تایپهای III ،IV و V و ccr تایپهای 2 ،3 و 5 در میان سویه های مقاوم به متی سیلین بود که SCCmec تایپ III و ccr تایپ 3 ،تایپهای غالب بودند. همچنین، سویه های مقاوم به متی سیلین واجد 4 agr تایپ (IV-I) بودند که تایپ I فراوان ترین تایپ بود.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده حضور سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین اکتسابی از بیمارستان در میان بیماران مبتلا به عفونت ادراری در بیمارستان مورد بررسی است. سویه های با منشاء بیمارستانی از مقاومت آنتی بیوتیکی بالایی برخوردار هستند و به دلیل دارا بودن عوامل حدت مختلف قادر به ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها می باشند. شیوع این سویه ها در بیمارستان مورد نظر می تواند یک هشدار جدی برای سلامت بیماران باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123196 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!