بررسی کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب های بطری شده در شهر همدان در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به تقاضای مردم برای آب سالم، گوارا و بهداشتی، مصرف آب های بطری شده در نقاط مختلف دنیا رشد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. هدف این پژوهش تعیین کیفیت فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب های بطری شده در شهر همدان طی سال 1395 بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که بر روی 5 نشان تجاری پر مصرف و 40 نمونه به صورت تصادفی انجام شد که در آن 20 نوع مشخصه فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مورد بررسی قرار گرفت. داده های بدست آمده با نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد هیچ کدام از نمونه ها دارای آلودگی میکروبی نبوده و با استاندارد مطابقت دارد. میزان کل جامدات محلول (TDS) آنها کمتر از حداقل میزان مورد نیاز تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو (mg/L500) است. اختلاف بین مقادیر اندازه گیری شده و مقادیر ذکر شده در برچسب با استفاده از آزمون paired t-test مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس نتایج بدست آمده بین این دو برای همه پارامترها اختلاف وجود داشت که برای پارامترهای نیتریت، TDS و کلراید این اختلاف معنی دار بوده در حالیکه برای بقیه پارامترها این اختلاف معنی دار نبود. میانگین پارامترهای بررسی شده نیز با استفاده از آزمون one sample t-test با مقادیر استاندارد مقایسه شد که نتایج نشان داد میانگین مقادیر اندازه گیری شده تمام پارامترها کمتر از حدود استاندارد می باشد.

نتیجه گیری

اگر چه در بیشتر موارد پارامترهای مورد بررسی در نمونه ها با استاندارد مطابقت داشت، اما حتی تعداد معدود عدم مطابقت ها نیز از لحاظ میزان تاثیر بر سلامتی حایز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!