زیر همسانه سازی و بیان ژن SO9 گیاه غاسول صابونی در باکتری E. coli و بررسی تیتر آنتی بادی آن در موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

غاسول صابونی دارای ایزوفرم های مختلف پروتئین ساپورین می باشد. ساپورین جزء پروتئین های غیر فعال کننده ریبوزومی (RIPs) است. ایزوفرم SO9 ساپورین ها، آدنین 4324 موجود در توالی حفاظت شده GAGA را دپورینه کرده و باعث اختلال در پروتئین سازی می گردد. در این مطالعه بیان ایزوفرم SO9 در باکتری E. coli و بررسی تیتر آنتی بادی آن در موش سوری انجام شد.

روش بررسی

ژن SO9 سنتز شده، از پلاسمید pUC57-SO9 نوترکیب توسط آنزیم های محدود کننده BamH1 و Sal1 جدا و در وکتور بیانی pET28a(+) زیر همسانه سازی شد. بیان پروتئین نوترکیب با IPTG القا گردید. پروتئین SO9 نوترکیب به وسیله کروماتوگرافی تمایلی نیکل خالص سازی شد. برای تایید پروتئین نوترکیب از تکنیک Western blotting استفاده شد. واکسیناسیون موش های سوری با پروتئین تخلیص شده به صورت صفاقی انجام و تیتر IgG سرم به وسیله ELISA بررسی شد.

نتایج

زیر همسانه سازی ژن SO9 در وکتور بیانی pET28a(+) به وسیله واکنش PCR و هضم آنزیمی تایید شد. حضور باند پروتئینی 29 کیلودالتون در SDS-PAGE، بیان بالای پروتئین نوترکیب را نشان داد. پروتئین نوترکیب SO9 به وسیله آنتی بادی پلی کلونال شناسایی شد. بعد از تزریق پروتئین در گروه های تست نسبت به گروه های کنترل، میزان تیتر آنتی بادی تولید شده به وسیله تست ELISA اندازه گیری شد.

نتیجه گیری

خاصیت ادجوانتی و ایمنوژنی آنتی ژن SO9 نوترکیب تخلیص شده سبب می شود که از این آنتی بادی برای شناسایی میزان حضور SO9 در گیاه غاسول صابونی، به عنوان کاندید واکسن، تهیه کیت تشخیصی و در مطالعات ضد سرطانی سلول های انسانی استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!