مطالعه تطبیقی وضعیت خودکشی با مساعدت پزشک در قوانین کشورهای مختلف و نظام حقوقی ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اتانازی یکی از مباحث مهم و پرچالش در حوزه اخلاق زیستی است. این مطالعه باهدف تطبیق وضعیت خودکشی با مساعدت پزشک در قوانین کشورهای مختلف و تبیین موقعیت آن در نظام حقوقی ایران انجام شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه تطبیقی، پس از جستجوی هدفمند و مرور مطالعات مرتبط، موقعیت خودکشی با مساعدت پزشک در قوانین 12 کشور مختلف مقایسه می شود و سپس لزوم جرم انگاری خودکشی با مساعدت پزشک براساس بایدها و نبایدهای اخلاقی و اصول اسلامی در نظام حقوقی ایران مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد.

یافته ها

موضع کشورها در خصوص جرم انگاری یا جرم زدایی خودکشی با مساعدت پزشک متفاوت است. خودکشی با مساعدت پزشک در انگلستان و ولز، آلمان و کانادا مطلقا و در کشورهایی نظیر سوید، هلند، بلژیک و ایالت ویکتوریای استرالیا به صورت مشروط جرم انگاری شده است. اگرچه غالب ایالت های متحده آمریکا آن را جرم می دانند، اما ایالت های کلرادو، اورگان، واشینگتن، ورمانت، مونتانا و کالیفرنیا مشابه کشورهای سوییس، کلمبیا، لوکزامبورگ و هند، در جهت قانونمندسازی آن گام هایی برداشته اند. باوجود حرمت شرعی خودکشی و قبح اخلاقی آن در آموزه های اسلامی، خودکشی در نظام حقوقی ایران به طور صریح جرم انگاری نشده است.

نتیجه گیری

به تبع سکوت نسبی قانون گذار در مورد خودکشی، خلا قانونی خودکشی با مساعدت پزشک مشاهده می شود؛ ازاین رو، بر اساس آموزه های اخلاقی و اسلامی و سایر معیارهای جرم انگاری در جوامع دین مدار، شایسته است جرم انگاری این موضوع و شرایط آن در نظام حقوقی ایران مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2123597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!