تحلیل کدهای ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه خاورمیانه و تاثیر آن بر آینده انقلاب اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

غرب آسیا واجد نوعی از سیستم آنارشیک منطقه ای است که غالبا بر اساس قواعد واقع گرایانه سیاست و قدرت عمل می نماید. سرشت نهفته در این سیستم موجب گردیده که رویدادهای منطقه ای، دگرگونی در رفتار بازیگران، بر امنیت و منافع سایر اعضای این زیرسیستم راهبردی تاثیرات جدی بگذارد. موضوعات منطقه ای متعددی موجب به وجودآمدن دیدگاه تقابلی میان ایران و رقبای منطقه ای در خاورمیانه گشته و رسیدن به ثبات و تفاهم در روابط متقابل را سخت نموده است. لذا هدف اصلی مقاله حاضر پاسخ گویی به این سوال است که کدهای ژیوپلیتیک منطقه ای ایران از یک سو چه تاثیری بر رفتار سیاسی و رقابت با بازیگران رقیب منطقه ای در خاورمیانه داشته است و از سوی دیگر این مسئله چه تاثیری بر آینده انقلاب اسلامی ایران برجای می گذارد؟

روش شناسی پژوهش

 پژوهش حاضر ضمن استفاده از روش کیفی تحلیل منابع و اسناد کتابخانه ای سعی بر این دارد که به شیوه توصیفی و تحلیلی و بهره گیری از ابزار فیش برداری، مسئله پژوهش و ابعاد آن را به منظور یافتن پاسخ مناسب برای پرسش اصلی مورد کنکاش قرار دهد.

یافته ها

کدهای ژیوپلیتیکی منطقه ای ایران در غرب آسیا نشان گر مناطق حیاتی منافع این کشور است و به واسطه اهمیت راهبردی که دارند، رقابت این کشور با دولت های منطقه ای و برون منطقه ای رقیب و مقابله با تروریسم را به منظور تامین منافع و امنیت ملی ناگزیر ساخته است. ایران یک کنشگر اصلی در تحولات سوریه، عراق، بحرین و یمن است بررسی روند این بحران ها بدون مداقه و امعان نظر پیرامون چرایی، چگونگی، انگیزه، اهداف، سیاست ها و اهرم های نقش آفرینی ایران میسر نیست.

نتیجه گیری

در صورت موفقیت دولت های رقیب  ایران در منطقه (نظیر ترکیه، عربستان سعودی و امارات) و رژیم های دشمن (نظیر آمریکا و رژیم صهیونیستی) و مشخصا برهم خوردن موازنه قدرت علیه ایران در کدهای ژیوپلیتیکی عراق، سوریه، بحرین و یمن، آینده انقلاب اسلامی نیز با خطرات قریب و جدی در بعد فرامرزی و متعاقب آن امنیت سرزمینی مواجه خواهد شد. با اینکه در شرایط کنونی ایران از حضور، نفوذ و قدرت چانه زنی برجسته ای در کدهای ژیوپلیتیکی فوق الاشاره برخوردار است و اکنون روند تحولات غرب آسیا در جهت مطلوب منافع انقلاب اسلامی است، منتها این مسئله و روند در آینده قطعیت نداشته و ممکن است که در نتیجه وقوع برخی رویدادهای جدید، روندهای نوظهوری در جهت مخالف با منافع ایران و انقلاب اسلامی پدیدار گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2124509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!