ارزیابی نیازهای آموزشی سالمندان شهرستان سیرجان در مورد سبک زندگی سالم، سال 1398-1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سالمندان برای داشتن یک زندگی مطلوب، نیازمند سبک خاص از زندگی می باشند. آن ها برای آگاهی و پیروی از این سبک خاص، نیاز به آموزش دارند. برای فراهم نمودن آموزش های مناسب، نیازسنجی و شناخت وضعیت موجود ضروری است. ارزیابی نیازها باعث برنامه ریزی مناسب، صرفه جویی در وقت و هزینه می شود؛ بنابراین، در این مطالعه ما نیازهای آموزشی سالمندان درباره سبک زندگی سالم در دوران سالمندی را بررسی کرده ایم.

روش

 این مطالعه یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که در سال 98- 1397 بر روی سالمندان شهرستان سیرجان انجام شد. حجم نمونه 361 نفر بود که بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. اطلاعات بر اساس پرسشنامه ی سنجش سبک زندگی سالم در سالمندان ایرانی با 46 گویه و آلفای 77/0 جمع آوری گردید، اطلاعات توسط نرم افزار SPSS نسخه 24 و به کمک روش های آمار ANOVA و Student-t مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین کلی نمره سبک زندگی سالم سالمندان 131±00/14 آمده است؛ بنابراین سبک زنگی سالمندان شهرستان سیرجان در وضعیت متوسط است؛ و ازنظر سطوح سبک زندگی 293 نفر (95%) در سطح متوسط قرار داشتند؛ در حیطه های سبک زندگی، حیطه پیشگیری با میانگین و انحراف معیار 47±00/4 حیطه ورزش، تفریح و فعالیت جسمانی با میانگین و انحراف معیار 13±01/13، حیطه تغذیه سالم با میانگین و انحراف معیار 31±00/4، حیطه مدیریت تنش با میانگین و انحراف معیار 13±00/3، حیطه روابط اجتماعی و بین فردی با میانگین و انحراف معیار 24±00/5، نیازهای آموزشی سالمندان در سطح متوسط قرار داشت.از دیگر نتایج این پژوهش، این بود که بین نیازهای آموزشی متفاوت سالمندان درزمینه شیوه زندگی با عوامل دموگرافیک مانند جنسیت، سن، سطح سواد همچنین وضعیت ابتلا بودن یا نبودن به بیمارهای مزمن و وضعیت زندگی تنها یا با همراه ارتباط وجود دارد.

 نتیجه گیری

سالمندان شهرستان سیرجان ازنظر سبک زندگی سالم و حیطه های آن در وضعیت متوسطی هستند. لازم است آموزش سبک زندگی سالم بر اساس نیازهای آنان و با در نظر گرفتن ویژگی های جمعیت شناختی با جدیت بیشتری پی گیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2124780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!