عملکرد رشد و شاخص های خونی بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان (Onchorhynchus mykiss (Walbaum, 1792.) تغذیه شده با عصاره اتانولی ماکروجلبک های سارگوسوم (Sargassum cristaefolium) و گراسیلاریا (Gracilaria pygmaea)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در مطالعه حاضر اثرات عصاره های ماکروجلبک های سارگوسوم (Sargassum cristaefolium) و گراسیلاریا (Gracilaria pygmaea) بر عملکرد رشد و شاخص های خونی بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان مورد بررسی قرار گرفت. قزل آلای رنگین کمان (با میانگین وزن اولیه 23/0 گرم) به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند: گروه تغذیه شده با جیره شاهد (جیره پایه فاقد عصاره)، و سه گروه تغذیه شده با جیره حاوی 500 (mg/kg) عصاره ماکروجلبک سارگوسوم (SA)، جیره حاوی 500 (mg/kg) عصاره ماکروجلبک گراسیلاریا (GL) و جیره حاوی 250 (mg/kg) عصاره ماکروجلبک سارگوسوم و 250 (mg/kg) عصاره گراسیلاریا (SA+GL) انجام شد. غذادهی ماهیان به صورت دستی و روزانه در 4 نوبت و در حد سیری انجام شد. تعویض آب روزانه و قبل از اولین وعده غذایی صورت گرفت و آزمایش به مدت 8 هفته انجام شد. نتایج نشان داد که شاخص های رشد مانند میانگین وزن نهایی، نرخ رشد ویژه (SGR)، افزایش وزن (WG)  و فاکتور وضعیت (CF)  در میان گروه های مختلف تفاوت معنی داری ندارد 05/0>P. شاخص کبدی در ماهیان تغذیه شده با جیره های شاهد و حاوی سارگوسوم به طور معنی داری بالاتر بود 05/0<P. در بین شاخص های خونی میزان هموگلوبین در ماهیان تغذیه شده با جیره های حاوی گراسیلاریا به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد بالاتر بود. در بین ترکیبات بیوشیمیایی خون نیز میزان تری گلیسیرید در گروه تغذیه شده با جیره شاهد نسبت به گروه های تغذیه شده با جیره های حاوی سارگوسوم و ترکیبی از سارگوسوم و گراسیلاریا بالاتر بود 05/0<P. در مجموع می توان بیان کرد افزودن عصاره های ماکروجلبک های سارگوسوم و گراسیلاریا در جیره قزل آلای رنگین کمان اثرات قابل ملاحظه ای بر عملکرد رشد و تغذیه و شاخص های خونی این ماهی ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!