اندازه گیری باقیمانده گلیفوزیت در برنج با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا و جفت شده با آشکارساز آرایه دیودی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

گلیفوزیت علف کشی است که به صورت گسترده پس از کاشت برای کنترل علف های هرز یا قبل از برداشت انواع مختلف محصولات کشاورزی در ایران و سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. وزن مولکولی پایین، خصلت آمفوتری، قطبیت بالا و عدم حلالیت در حلال های آلی مانع از استفاده از این حلال ها برای استخراج آسان گلیفوزیت از بافت نمونه می شود و از سوی دیگر عدم وجود گروه های کروموفور یا فلوروفور در این ترکیبات امکان بکارگیری سیستم های متداول اندازه گیری به همراه آشکارسازهای رایج از قبیل فلویورسانس و یا فرابنفش را محدود می سازد. این مطالعه یک روش تجزیه ای با حساسیت بالا و مبتنی بر کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا و با آشکارساز عمومی آرایه دیودی را برای تعیین باقیمانده گلیفوزیت در برنج که مبتنی بر مشتق سازی پیش از ستون با استفاده از معرف فنیل ایزوتیوسیانات می باشد، ارایه می دهد. برای استخراج گلیفوزیت، مشتق سازی با فنیل ایزوتیوسیانات انجام و جداسازی مشتق تیوفنیل کرباموییل گلیفوزیت بر روی ستون با فاز معکوس 18C، طول موج آشکارساز nm 254 و سرعت جریان ml/min 1 از فاز متحرک شامل %70 آب (حاوی 1/0 درصد فرمیک اسید) و % 30 استونیتریل (حاوی 1/0 درصد فرمیک اسید) طی یک شویش گرادیانی بهینه سازی شد. بررسی پاسخ های آشکارساز در محدوده  μg/mL 5- 05/0  و ضریب همبستگی 9869/0 خطی بودن مطلوب را برای روش پیشنهادی اثبات نمود مقدار LOQ بدست آمده برابر با  μg/mL 05/0 است که با توجه به مقادیر  MRLهای ملی برای محصولات دیگر در محدوده قابل قبول قرار دارد. روش پیشنهادی فرایند مشتق سازی ساده ای را ارایه می دهد که وابسته به بافت نبوده و برای سایر بافت ها قابل تعمیم و کاربرد می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!