صدمات و حوادث شغلی در مواجهه با استرس حرارتی محیط کار: مطالعه موردی سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت در محیط های گرم یکی از رایج ترین خطرات فیزیکی در محیط های کاری است که می تواند علاوه بر ایجاد بیماری های ناشی از گرما و اثر بر سلامت شاغلین، باعث افزایش ریسک صدمات وحوادث شغلی شود. ایجاد صدمات شغلی، بیماری ها و کاهش بازدهی کارگران در اثر مواجهه با استرس حرارتی باعث افزایش نگرانی شده است. اکثر نتایج مطالعات دال بر بیماری های ناشی از گرما می باشد و کمتر مربوط به صدماتو حوادث شغلی می باشد. لذا هدف از انجام این مطالعه، مروری بر مطالعات انجام شده در مبحث صدمات و حوادث شغلی در مواجهه با استرس حرارتی محیط کار می باشد.

روش کار

در این مطالعه مروری، بررسی متون با استفاده از جستجوی سیستماتیک انتشارات و مقالات از سال 2000 تا 2018 در پایگاه های اطلاعاتیScopus Web of Science, ScienceDirect, Pub Med, Google Schoolar, Magiran Iran Medex, SID صورت گرفته است. کلمات کلیدی که برای جستجو استفاده گردید شامل کلید واژه های "استرس حرارتی"،"استرین حرارتی"،"مواجهه با گرما"،" موج گرمایی"،"صدمات گرمایی"، "حوادث شغلی"، "مواجهه شغلی"،" محیط گرم" و"تغییرات آب و هوایی" بود. در نهایت تعداد30 مقاله وارد مطالعه شدند.

یافته ها

مقالات مورد مطالعه در هر دو محیط روباز و سرپوشیده، شامل 29 محیط شغلی  و 1 محیط نظامی بود.  مشاغل مورد بررسی شامل 1 مطالعه در نیروی های نظامی، 1 مطالعه در کارگران نساجی، 1 مطالعه در کارگران ذوب آلومینیوم، 2 مطالعه در کارگران معدن، 2 مطالعه در کارگران صنعت فلزی و آهن، 3 مطالعه در کارگران ساختمانی، 1 مطالعه در کارگران تمیز کننده مخازن نفتی، 4 مطالعه در کارگران کشاورزی  و 15 مطالعه در در مشاغل مختلف بود.  همچنین در خصوص محیط مطالعه، 11 مطالعه در محیط روباز، 7 مطالعه در محیط سرپوشیده و 12 مطالعه در هر دو محیط روباز و سرپوشیده بود. روش های ارزشیابی ارتباط بین متغیرهای مواجهه گرما و ریسک صدمات شغلی، 17 مطالعه تحلیلی، 3 مطالعه همبستگی، 1 مطالعه کوهورت، 3 مطالعه مقطعی، 3 مطالعه همگروهی، 2 مطالعه توصیفی - تحلیلی و 1 مطالعه توصیفی بود. نتایج نشان داد بیشتر صدمات و حوادث شغلی در فصل تابستان رخ داده است و مردان به ویژه جوانان بیشتر دچار این مشکلات شده اند و با افزایش دما بیش از حد مجاز، بروز صدمات و حوادث شغلی افزایش یافته است. به طور معمول، صدمات و حوادث شغلی شامل سوختگی، لغزش، برخورد با اجسام و برخورد با اجسام متحرک بود.

نتیجه گیری

ارتباط قوی بین دما در محیط های گرم و افزایش ریسک صدمات و حوادث در محیط کار وجود دارد که بر اساس ویژگی های کارکنان (نظیر سن، جنس، شغل و صنایع) متفاوت است. با این حال، مکانیزم های حاکم بر وقوع این صدمات هنوز معلوم نیست. جهت تعیین صدمات ویژه و میزان بروز حوادث در محیط های گرم نیازمند کار بیشتر می باشد. سیاستگزاران و کارفرمایان باید از صدمات و حوادث شغلی مواجهه با گرما بیشتر آگاه شوند و منابع آموزشی مناسب جهت پیشگیری از صدمات تهیه شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
530 تا 541
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!