چالش های روابط ستاد دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های وابسته: مورد مطالعه یکی از دانشگاه های مستقر در تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناکارآمدی ارتباطات بین دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی وابسته آن، می تواند در مدیریت بیمارستان و کارکردهای مختلف آن مانند ارایه خدمات، آموزش و پژوهش مشکلاتی ایجاد کند. این مطالعه به منظور درک دقیق این ارتباطات و نیز چالش های موجود از دیدگاه ذی نفعان مختلف در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران، انجام شد.

روش پژوهش

در این مطالعه کیفی، برای جمع آوری داده ها، 33 مصاحبه حضوری نیمه ساختارمند و یک بحث گروهی متمرکز انجام شد. شرکت کنندگان از طریق نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی، از بیمارستان های آموزشی و واحدهای ستادی انتخاب شدند. برای تحلیل داده های مصاحبه ها از روش تحلیل محتوای قراردادی و نرم افزار تحلیل کیفی MAXQDA استفاده شد. کدزنی و طبقه بندی کدها توسط دو پژوهشگر به صورت مستقل انجام شد.

یافته ها

 از چالش های موجود در ارتباطات بیمارستان ها و واحدهای مختلف ستادی دانشگاه، 1275کد به دست آمد که پس از دسته بندی های مفهومی، به 14 ساب تم و 4 تم اصلی «تصمیم گیری و سیاست گذاری»، «تامین منابع»، «نظارت و ارزیابی» و «جریان اطلاعات» طبقه بندی شدند که همه این تم ها زیرمجموعه یک تم محوری به نام «یکپارچگی» قرار گرفتند.

نتیجه گیری

تحلیل وضعیت موجود و چالش های ناشی از آن، لزوم بازنگری ارتباطات بین بیمارستان های آموزشی با واحدهای ستادی دانشگاه را نشان داد. این بازنگری باید به سمت کاهش تمرکزگرایی و افزایش قدرت تصمیم گیری در بیمارستان ها در ابعاد مختلف باشد. بدیهی است با توجه به مسئولیت اجتماعی و لزوم پاسخگویی دانشگاه و بیمارستان ها به انتظارات آموزشی و نیازهای درمانی جامعه، باید نقش حاکمیتی و نظارتی ستاد دانشگاه به خوبی مشخص و به درستی اجرا گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!