ارائه مدل ارزیابی کیفیت خدمات درمانی از نگاه مشتریان با استفاده از ابزار تصمیم گیری چند معیاره فازی ترکیبی (مطالعه موردی: مراکز درمانی شهرستان شاهرود)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آگاهی از رضایت مندی بیمار از کیفیت خدمات جهت پیشبرد استراتژی های بهبود عملکرد حیاتی است. هدف اصلی ارزیابی کیفیت خدمات در سیستم سلامت و درمان، اندازه گیری عملکرد خدمات، تشخیص مشکلات، ارتقای کارایی و در نهایت ارایه خدمات مطلوب برای جامعه وسیع مشتریان است.

روش پژوهش

در این پژوهش ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و نظرخواهی از خبرگان، هفت بعد کلیدی جهت ارزیابی کیفیت خدمات درمانی تعیین و با استفاده از روش توسعه یافته بهترین - بدترین فازی وزن دهی شده اند. در ادامه با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، نظرات مراجعه کنندگان به بخش های مختلف مراکز درمانی منتخب به عنوان نمونه آماری در مورد کیفیت خدمات بررسی شده است. درنهایت مجموعه مراکز درمانی و بخش های بستری و ابعاد کیفیت با استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره ویکور فازی و آزمون های آماری مرتبط تحلیل و رتبه بندی شده اند.

یافته ها

توسعه مدل ارزیابی رضایت مندی جامع توانسته است گستره مطلوبی از معیارهای اثرگذار بر رضایت مندی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را در برگیرد. علاوه بر آن، استفاده از تصمیم گیری چندمعیاره ترکیبی توسعه داده شده فازی توانسته است عدم قطعیت فرایند ارزیابی معیارهای کیفی مدنظر ارزیابی شوندگان را لحاظ نماید. یافته های کلیدی تحقیق حاکی از آن است که اوزان نهایی به ترتیب اولویت عبارت اند از ابعاد بیمارمحوری (0/198)، زمان (0/188)، اثربخشی (0/178)، پاسخگوی (0/123)، تضمین (0/112)، مالی (0/108) و ارتباطات سلامت (0/09).

نتیجه گیری

مراکز درمانی با تمرکز برنامه های بهبود عملکرد مبتنی بر اولویت های حاصل می توانند به سطح مطلوب تری از کیفیت خدمات و در نهایت رضایت مندی مراجعه کنندگان دست یابند. ازاین رو خواهند توانست به مزیت رقابتی پایدار نیز دست یابند.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!