شناسایی وضعیت سرمایه فکری اعضاء هیات علمی یکی از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرمایه فکری به عنوان یک مجموعه از دارایی های نامشهود مانند منابع، شایستگی ها و توانایی ها مشخص گردیده است که نه تنها عملکرد سازمان را افزایش می دهد بلکه در تولید ارزش سازمانی هم موثر است. هدف اصلی این مقاله شناسایی وضعیت سرمایه فکری اعضاء هیات علمی یکی از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران می باشد.

روش پژوهش

 پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی است. هم چنین از نظر دسته بندی برحسب نحوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش توصیفی-پیمایشی محسوب می شود. کلیه اساتید یکی از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند،که شامل 1017 نفر عضو هیات علمی می باشند. نمونه آماری این پژوهش با توجه به جدول مورگان 285 نفر به عنوان نمونه مورد پژوهش با توجه به گستره جغرافیایی بصورت تصادفی ساده انتخاب گردید. به منظور سنجش و تجزیه وتحلیل دیدگاه های پاسخگویان در جهت سنجش سرمایه فکری از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. پرسشنامه استاندارد سنجش سرمایه فکری بونتیس (2004) که شامل 37 سوال در سه بعد سرمایه فیزیکی (گویه های شماره 1-13) سرمایه ساختاری (گویه های 14-25) و سرمایه انسانی (گویه های 26-37) می باشد، با طیف لیکرت (پنج گزینه ای) استفاده گردید. جهت اجرای آزمون های آماری این پژوهش از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شده است.

یافته ها

نتایج حاصل از اجرای آزمون مدل اندازه گیری نشان داد، پارامترهای مدل در سطح مطلوب و قابل قبولی قرار دارند. در ضمن نتایج حاصل از جمع آوری داده های پژوهش و مدل خروجی نشان می دهد بالاترین ضرایب تاثیر مربوط به مولفه سرمایه انسانی و جایگاه دوم مولفه سرمایه ساختاری و در نهایت در جایگاه سوم مولفه سرمایه کالبدی قرار دارند. در ضمن نتایج آزمون تاییدی نشان داد بالاترین ضریب مسیر مربوط به سرمایه انسانی با ضریب 0.66 و در جایگاه دوم سرمایه ساختاری با ضریب مسیر 0.62 و سرمایه کالبدی با ضریب مسیر 0.59 می باشد.

نتیجه گیری

وضعیت مولفه های سرمایه کالبدی،سرمایه ساختاری و سرمایه انسانی از مولفه های اصلی سرمایه فکری در دانشگاه علوم پزشکی بالاتر از متوسط قرار دارد. لذا با توجه به یافته پژوهش و جایگاه ویژه حوزه علوم پزشکی در توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ای، پیشنهاد می شود نسبت به ارتقاء و بهبود بیشتر مولفه های فیزیکی،ساختاری و انسانی توجه ویژه ای شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!