نقش افکار تکرارشونده منفی به عنوان عامل فراتشخیصی در پیش بینی شدت علائم اختلالات هیجانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلالات هیجانی که تا حد زیادی در نتیجه انحراف هیجان ها از مسیر بهنجارشان بروز می کنند می توانند تحت تاثیر عوامل فراتشخیصی ای همچون، کمال گرایی، بدتنظیمی هیجانی، نشخوار فکری، بی خوابی و همچنین افکار تکرارشونده منفی بروز و توسعه یابند. از این رو مطالعه حاضر در نظر داشت تا سهم افکار تکرار شونده منفی را در پیش بینی طیفی از اختلالات هیجانی مورد ارزیابی قرار دهد.

روش

مطالعه حاضر از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. جهت بررسی فرضیه های پژوهش مبنی بر وجود همبستگی میان افکار تکرارشونده منفی و شدت علایم اختلالات هیجانی (با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان) نمونه ای 385 نفری از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به وسیله دو پرسشنامه افکار تکرارشونده منفی (مک اوی و همکاران، 2010) و پرسشنامه علایم اضطراب و افسردگی (واتسون و همکاران، 2007) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته های به دست آمده از گروه نمونه با روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل و ارزیابی شد.

نتایج

نتایج حاصل از تحلیل داده ها حاکی از وجود ارتباط مثبت و معنادار بین خرده مقیاس های دو عامل افکار تکرارشونده منفی و علایم اختلالات اضطراب افسردگی بوده است، همچنین مشخص شد که افکار تکرارشونده منفی غیر از شاخص افزایش وزن، قادرند سهم معناداری در پیش بینی سایر علایم اختلالات هیجانی داشته باشد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به وجود ارتباط مثبت و معنادار میان افکار تکرار شونده منفی و علایم مختلف اختلالات هیجانی به نظر می رسد که بهتر باشد تا افکار تکرار شونده منفی به عنوان عامل پیش بینی کننده اختلالات هیجانی بیشتر در روند پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات و علایم اختلالات هیجانی مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!