بررسی اثربخشی برنامه آموزش مادران و نوجوانان برکاهش مشکلات رفتاری و اجتماعی دختران نوجوان در دوره بلوغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به مشکلات رفتاری و مهارت های اجتماعی نوجوانان و آموزش آن ها و والدین در دوره بلوع حایز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش مادران و نوجوانان بر کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارت های اجتماعی دختران نوجوان در دوره بلوغ است.

روش

پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون باگروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری، تمام دانش آموزان دختر در شهر یزد را شامل می شد که در سال تحصیلی 97 - 1396 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 30 دختر نوجوان انتخاب گردیدند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها، مادران آزمودنی ها به سوالات پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان (ویرایش سوم) و سیستم بهبود مهارت های اجتماعی پاسخ دادند. جلسات مداخله برای گروه آزمایش 30 جلسه را شامل می شد که بطور جداگانه در جهت آموزش مادران و نوجوانان برگزار شد. لازم به ذکر است که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار «اس. پی. اس. اس. - 23» و  شاخص های توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.

نتایج

یافته های پزوهش حاضر نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از ارایه برنامه آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد و برنامه آموزشی موجب کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارت اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (P<0.001).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش حاضر که نشان داد دریافت آموزش می تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارت های اجتماعی در دوره بلوغ داشته باشد می توان به این نتیجه رسید که آموزش والدین و نوجوانان و افزایش میزان آگاهی آن ها در دوره بلوغ حایز اهمیت است و در جهت این هدف، بهتر است برنامه ها و مدل های مداخله مناسب در دوره بلوغ و قبل از آن مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!