معرفی الگویی جهت مدیریت دانش نظامی با رویکرد رفتاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازمان های نظامی با توجه به ماهیت ماموریتی خود در خط مقدم استفاده از دانش های جدید می باشند و همچنین با تهدیدهای متنوعی چون موشک ها و هواپیماها با سرعت و قابلیت حرکتی بالا، پهبادهای چندمنظوره، سایبرالکترونیک، بیوتروریسم، علوم و فناوری های همگرا، رایانه ها، فناوری های زیستی، عملیات روانی و رسانه روبه رو بوده و جهت پاسخگویی به این تهدیدها چالش های بزرگی در راستای دستیابی به دانش و فناوری های در لبه دانش دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر ارایه الگویی جهت مدیریت دانش بر اساس تجزیه و تحلیل سطوح فرد، گروه و سازمان (رویکرد رفتاری) به جهت درک کلی و ایجاد بینش جدید در سازمان های نظامی می باشد. تحقیق حاضر از نوع آمیخته (کمی و کیفی) بوده که جامعه آماری بخش کمی شامل کارکنان یکی از سازمان های نظامی و حجم نمونه به تعداد 50 نفر انتخاب گردید، حجم نمونه بخش کیفی نیز 7 نفر از خبرگان حوزه مدیریت دانش و روایی پرسشنامه نیز توسط 4 نفر از استادان مدیریت دانشگاه های نظامی صاحب نظر در این حوزه انجام و مورد تایید و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0/85 به دست آمد. جهت آزمون فرضیه ها از الگوی معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS استفاده شد و همه فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند. برابر نتایج به دست آمده الگویی با 4 بعد، 14 مولفه و 53 شاخص ارایه گردید و بیانگر این بود که فرایندهای مدیریت دانش از متغیر های پنهان سطح فردی، سطح گروه و سطح نظام های سازمانی به صورت یکپارچه اثر می پذیرند و همچنین مولفه ها و شاخص های سطح گروه، بیشترین تاثیر را بر فرایندهای مدیریت دانش می گذارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2126662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!