بررسی کانی شناسی و ویژگی های رئولوژی بنتونیت های منطقه مومن آباد، پهنه بنتونیتی شرق ایران، به منظور کاربرد در صنعت حفاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه معدنی مومن آباد بخشی از پهنه بنتونیتی شرق ایران است که در واحدهای آتشفشانی ایوسن - الیگوسن تشکیل شده است. اسمکتیت و کریستوبالیت به عنوان فاز کانیایی اصلی و پلاژیوکلاز، فلدسپار قلیایی، پاراگونیت، زیولیت (هولاندیت و کلینوپتیولیت)، میکا- ایلیت و کوارتز نیز به عنوان فازهای فرعی در بنتونیت ها حضور دارند. تصویر برداری الکترونی از ذره های صفحه ای بنتونیت، انبوهه هایی را با ظاهری لخته شده و به صورت کروی و زاویه دار با بافت دانه ذرتی نشان می دهند. طیف سنجی پراکنش انرژی پرتو ایکس (EDX) نشان می دهد که بنتونیت ها از نوع مونت موریلونیت سدیم هستند. نتایج آزمون های ریولوژی نشان می دهد که گرانروی ظاهری، گرانروی ناکشسان، نقطه تسلیم و استحکام ژله ای در نمونه های بنتونیتی ساده با وزن 4/30 گرم بیشتر از نمونه های با وزن 8/10 و 4/22 گرم است و نمونه های B07 و B04 با استاندارد API همخوانی نداشته، اما نمونه B02 با ویژگی های ریولوژی بهتر، قابلیت استفاده در صنعت حفاری را دارد. ویژگی های ریولوژی و استحکام ژله ای در نمونه های فعال شده بهتر از نمونه های ساده است و سیال های دربردارنده کربوکسی متیل سلولز به علت ویژگی یونی بالای ذرات نسبت به دیگر پلیمرها، بهترین افزایش دهنده ویژگی های ریولوژی هستند (نمونه های B02 و B04). اما نمونه B07با استفاده از همه افزودنی ها با استاندارد API همخوانی ندارد و نمی توان از آن در صنعت حفاری استفاده کرد. بنتونیتی، از نظر ویژگی های ریولوژی مانند گرانروی ظاهری، گرانروی ناکشسان، نقطه تسلیم و استحکام ژله ای در 10 ثانیه و 10 دقیقه از میان سه نمونه ساده B02 با وزن 4/30 گرم به ترتیب با 5/8، 5، 7، 5 و 5 و همچنین با حضور پلیمر کربوکسی متیل سلولز به ترتیب با 25، 9، 32، 14 و 11 بهترین ویژگی ها را بر اساس استاندارد API برای کاربرد در صنعت حفاری دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2127150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!