عدم ارتباط چندشکلی آدیپونکتین T>G 45+ با خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان استان آذربایجان غربی، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سندرم تخمدان پلی کیستیک رایج ترین علت نازایی است و با عدم تخمک گذاری و هیپرآندروژنیسم مشخص می شود. شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک در بین زنان ایرانی معادل 6/14 درصد گزارش شده است. تاکنون چندین واریانت ژنی مستعدکننده سندرم تخمدان پلی کیستیک شناسایی شده است. نتایج مطالعات مختلف به صورت متناقض می باشد؛ بنابراین با توجه به عوارض دارویی و از طرف دیگر هزینه بالای درمان بیماران، به منظور مدیریت بیماران در این مطالعه چندشکلی T>G 45+  در اگزون 2 ژن آدیپو نکتین و ارتباط آن با سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان استان آذربایجان غربی (ایران) ارزیابی گردید.

مواد و روش کار

این مطالعه در دو گروه بیمار (به تعداد 50 نفر) و شاهد (به تعداد 50 نفر) انجام شد. 3 میلی لیتر خون محیطی در لوله های فالکون حاوی ماده ضد انعقاد خون از افراد شرکت کننده در مطالعه اخذ شد. برای استخراج DNA ی ژنومی از روش نمک اشباع استفاده شد.  برای تعیین آلل ها و ژنوتایپ ها از روش RFLP-PCR استفاده شد.

یافته ها

میانگین سنی افراد مشارکت کننده در این طرح معادل 25/03±3/6 در گروه بیمار و 8/4 ± 01/27 در گروه شاهد بود. کلیه بیماران شرکت کننده در این طرح با شاخص توده بدنی26/04±3/9 چاقی متوسط داشتند. کلیه بیماران هیرسوت بودند. در این مطالعه اختلاف معنی داری در گروه های مورد و شاهد مطالعه شده به لحاظ فراوانی آلل ها و ژنوتایپ ها مشاهده نشد. در گروه شاهد آلل ها و ژنوتایپ های مشاهده شده در چندشکلی T>G 45+  در اگزون 2 ژن آدیپو نکتین در تعادل هاردی-واینبرگ بودند. مقادیر کای اسکویر و P-Value با درجه آزادی 2 به ترتیب معادل (84/3 >) 2/3 و 1/0 می باشد.

بحث و نتیجه گیری

چندشکلی T>G 45+  در اگزون 2 ژن آدیپو نکتین از ریسک فاکتورهای خطر سندرم تخمدان پلی کیستیک در جمعیت زنان استان آذربایجان غربی نیست. بررسی سایر ریسک فاکتورهای مرتبط با عوامل ژنتیکی و محیطی و تعامل آن ها با یکدیگر توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2127427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!