سنجش اثر مطالعات کوهورت حوزه پزشکی ایران از بعد تولید و توسعه دانش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مطالعات کوهورت یکی از روش های مهم پژوهش در حوزه علوم پزشکی به شمار می آیند که معمولا هزینه بر و زمان بر هستند. برای توجیه سرمایه گذاری های انجام شده روی مطالعات کوهورت، اثرات و دستاوردهای این پژوهش ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی سنجش اثر مطالعات کوهورت ایران از بعد تولید و توسعه دانش است.

روش شناسی

مطالعه حاضر یک مطالعه کمی است که با رویکرد علم سنجی انجام شده است. 1374 تولید علمی حاصل از مطالعات کوهورت ایران که تا تاریخ 30 نوامبر 2017 در پایگاه وب آو ساینس نمایه شده بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. برای آمار توصیفی از نرم افزار اکسل و ترسیم نقشه های همکاری، از نرم افزارهای بیب اکسل، نت دراو و یو سی آی نت استفاده شد.

یافته ها

درمجموع 1374 مدرک بازیابی شده در 108 گروه موضوعی مختلف نمایه شده اند. گروه موضوعی پزشکی داخلی و عمومی با 243 مقاله در رتبه اول قرار داشت. 1374 مدرک بازیابی شده درمجموع 12953 استناد دریافت کرده بودند که 36.69 درصد از مقالات دارای استناد و نیم درصد از آنها معادل 7 مدرک جزء مقالات پراستناد بودند. 9685 نویسنده در نگارش مقالات نقش داشتند که هر مدرک به طور میانگین توسط 7 نویسنده نگاشته شده است. 506 مجله از مجموع 624 مجله منتشرکننده این مقالات دارای ضریب تاثیر بوده اند. 9.17 درصد مقالات در نشریات چارک اول منتشر شده اند. 110 کشور و 1389 سازمان ملی و بین المللی در نگارش مقالات کوهورت ایران نقش داشته اند که در میان کشورها، آمریکا، انگلستان و فرانسه، در بین سازمان های داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی اصفهان و در بین سازمان های بین المللی، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، موسسه کارولینسکا و موسسه ملی سرطان به ترتیب در رده های اول تا سوم قرار دارند.

نتیجه گیری

با توجه به روند رو به رشد مطالعات کوهورت، مدیران دانشگا ه ها و سرمایه گذاران پژوهشی باید به سنجش اثر این مطالعات توجه نمایند و درخصوص تمرکز بر همکاری های داخلی و خارجی اقدام نمایند. محققان نیز توجه بیشتری به انتشار و اشاعه نتایج پژوهش ها در مجلات باکیفیت و دارای مخاطب در سطح بین المللی نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2128473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!