مدل رفتار سازمانی مثبت گرا در سازمان های دولتی و اولویت بندی آن ها با تاکید بر ارزش های اسلامی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه سازمان ها به کارکنانی نیاز دارند که از سطوح انرژی و ظرفیت روان شناختی بالایی در شناسایی و استفاده از منابع برخوردار باشند و مثبت گرایی را در سازمان ترویج کنند. ضعف رویکردهای سنتی مدیریت در فهم دقیق انگیزش کارکنان و بهبود عملکرد آن ها، با توجه به محیط داخلی سازمان ها نیاز به رویکرد جدیدی مبتنی بر انگیزش درونی و خودرهبری مطرح کرده است که از آن با عنوان مثبت گرایی در محیط کار یاد می شود.

مواد و روش ها

در همین راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتار سازمانی مثبت گرا در سازمان های دولتی با تاکید بر ارزش های اسلامی ایرانی پرداخته شده است که با استفاده از روش تحقیق میدانی و طراحی پرسش نامه، با مراجعه به نمونه در دسترس از خبرگان و تایید روایی توسط آن ها و هم چنین بررسی پایایی پرسش نامه بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. این پژوهش از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی-همبستگی است و از نظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی می باشد.

یافته های پژوهش

 این پژوهش از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی-همبستگی است و از نظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها آزمون های مورد نیاز با استفاده از نرم افزار SPSS  که با استفاده از آزمون های مختلف از جمله آزمون تی -تست، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس ارتباط بین متغیرها بیان و نتایج مورد بررسی قرار گرفت. به منظور اولویت بندی و تعیین میزان اهمیت هر یک از مولفه های تحقیق، از نرم افزار Expert Choice استفاده شد که کار اولویت بندی را بر مبنای روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی انجام می دهد.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته ها اولویت مولفه های هر کدام از متغیرهای تحقیق بیان شد و در مقایسه ابعاد مدل مفهومی پیشنهادی با مولفه های مدل رفتار سازمانی مثبت گرا لوتانز می توان گفت که علاوه بر هم خوانی مدل پیشنهادی با مولفه های مدل رفتار سازمانی مثبت گرای لوتانز در این مدل، مولفه های دیگری مبتنی بر ارزش های اسلامی بررسی شد که این مولفه ها تحت عنوان رفتار سازمانی مثبت گرای اسلامی مورد تایید خبرگان قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p2128782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!