سنتز ترکیبات بر پایه پیرانو [2،3-c] پیرازول جهت القای آپوپتوز از طریق کاهش بیان پروتئین ضدآپوپتوزی لنفوم سلول B2 در رده سلول سرطان سینه انسان MCF-7

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پروتئین لنفوم سلول B2 یک هدف بالقوه برای درمان تومور است. مهار بیان لنفوم سلول B2 هدف اصلی در زمینه تولید داروهای ضدسرطان می باشد. اخیرا، ارزیابی اثرات ضدتوموری مشتقات پیرازولی امیدوار کننده است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات مهاری مشتقات پیرازولی جدید بر روی بیان Bcl2 در رده سلول سرطان سینه انسانی Mcf-7  انجام شده است.

مواد و روش

در این مطالعه تجربی در شرایط آزمایشگاهی، مواد تازه سنتز شده بر علیه آدنوکارسینومای سینه غربال شدند. آنالیز وسترن بلات برای مطالعه مسیرهای سیگنالینگ سلول های سرطان سینه Mcf-7 انجام شد. سطج پروتئین ضد آپوپتوزی لنفوم سلول B2 با آنالیز وسترن بلات مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات در بیان آن تایید شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یکطرفه و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. 

یافته ها

ترکیبات HN1 و HN2 به طور معنی داری تکثیر سلول های سرطان سینه انسانی را مهار می کنند (05/0>p). ترکیبات HN1 و HN2 رشد سلول های MCF-7 را به ترتیب با مقادیر غلظت بازدارندگی4/7 و 68/8 میکروگرم بر میلی لیتر مهار می کنند. علاوه بر این، ترکیبات HN1 و HN2  (50 5/22 میکروگرم بر میلی لیتر) به طور معنی داری باعث کاهش تولید پروتئین آنتی آپوپتوزی Bcl-2 می شوند (05/0>p). ترکیب HN2 به طور معنی داری  بیان Bcl-2 را به صورت وابسته به غلظت مهار می کند، به این صورت که در غلظت 5/37، 24 درصد و در غلظت 50 میکروگرم بر میلی لیتر با 30 درصد کاهش بیان Bcl-2 را موجب می شود. هم چنین ترکیب HN1 در غلظت های مشابه به ترتیب در غلظت های 5/37 و 50 میکروگرم بر میلی لیتر باعث مهار صفر و 12 درصدی  بیان Bcl-2 در سلول هایMCF-7 می شود.

نتیجه گیری

 HN2 می تواند رشد و تکثیر سلول های MCF-7 را سرکوب و آپوپتوز را با کاهش فاکتور آنتی آپوپتوزی Bcl-2 در سلول های سرطانی القا کند. این نتایج نشان داد که اثر مهاری HN2 بر علیه رشد سلول های سرطان سینه انسانی Mcf-7 ممکنه با القای آپوپتوز از طریق مسیر وابسته به پروتئین Bcl2 همراه باشد. نتایج حاضر نشان می دهد که HN2 دارای پتانسیل امیدوارکننده ای است که به عنوان یک عامل بازدارنده شیمیایی با ارزش مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2129366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!