تاثیر مراقبت تکاملی تلفیق شده با ذهن آگاهی بر استرس مادری و پیوند با نوزادان نارس بستری در بخش ویژه نوزادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

داشتن نوزاد بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU: Neonatal Intensive Care Unit) بسیار استرس زا بوده و پیوند مادر و نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات پیشین نشان دهنده تاثیر ذهن آگاهی بر بهبود پیامدهای سلامتی بوده اند. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مراقبت تکاملی تلفیق شده با ذهن آگاهی بر استرس مادری و پیوند با نوزادان پره ترم بستری در NICU انجام شد.

روش بررسی

طی این مطالعه مداخله ای، استرس مادری و پیوند با نوزاد در بین مادران سه گروه مراقبت تکاملی تلفیق شده با ذهن آگاهی (گروه یک= 34 نفر)، مراقبت تکاملی (گروه  دو= 39 نفر) و کنترل (گروه سه= 50 نفر) که به شکل مبتنی بر هدف و تخصیص تصادفی انتخاب شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفت. برای جمع آوری و تحلیل داده ها از پرسشنامه استرس والدی NICU  (PSS:NICU: Parental Stressor Scale: Neonatal Intensive Care Unit)، پرسشنامه پیوند براکینگتون، پرسشنامه ذهن آگاهی و روش های آماری آنالیز واریانس، آزمون های تعقیبی شفه، کای دو و کروسکال والیس استفاده شد.

یافته ها

نمرات پیوند در گروه یک نسبت به گروه های دو و کنترل کمتر بود که این اختلاف به لحاظ آماری معنادار بود و نشان از پیوند بهتر مادر و نوزاد در گروه یک داشت. نمرات استرس مادری هنگام ترخیص بین سه گروه اختلاف معناداری را نشان داد؛ به طوری که نمرات استرس در گروه یک کمتر از دو گروه دیگر بود؛ اگرچه این اختلاف تنها بین گروه یک و گروه کنترل از نظر آماری معنادار بود.

نتیجه گیری

 با تلفیق مراقبت تکاملی و ذهن آگاهی، کاهش استرس مادران در NICU و پیوند بهتر مادر و نوزاد می توان به ارتقای کیفیت مراقبت ها در NICU و در نتیجه بهبود نتایج سلامتی در نوزادان بستری کمک نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2129650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!