درمان های گیاهی مشترک برای زوال عقل سالمندی در تمدنهای باستانی: تمدن یونان و روم، چین، هند و ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زوال عقل سالمندی شایع رین نوع زوال عقل با هزینه های قابل ملاحظه اجتماعی و اقتصادی است. ماهیت این بیماری پیچیده است و درمان های رایج نتوانسته اند همه جنبه های این بیماری را پوشش دهند. اخیرا تمرکز بر ترکیبات طبیعی مخصوصا موادی که سابقه مصرف سنتی دارند در دستور کار مطالعات علمی است.

هدف

هدف این مطالعه بررسی درمانهای مشترک زوال عقل در طب باستانی یونان، طب سنتی چین، هند و ایران با تمرکز بر گیاهانی است که حداقل در دو تمدن به این عنوان ذکر شده باشد.

روش بررسی

پایگاه اسکوپوس و منایع دست اول طب سنتی برای واژگان منتخب این تحقیق جستجو شدند. سپس گیاهان مشترکی که حداقل در دو طب سنتی برای زوال عقل کاربرد داشتند مورد بررسی مواد موثره و مکانیسم اثر دارویی قرار گرفتند.

نتایج

گیاهان وج، سنبل هندی، شیرین بیان، آمله، بلادر، بلیله و زنجبیل در طب های سنتی پیشگفت برای زوال عقل تجویز می شده اند. مطالعات فارماکولوژیک نشان می دهد این گیاهان اثر ضد زوال عقل خود را از طریق مهار استیل کولین استراز، مهار NMDA، اثر آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد آپوپتوزی و جلوگیری از تشکیل پلاک بتا-آمیلوییدی بروز می دهند. همچنین، شانزده ماده فعال دارویی ضد آلزایمری شامل آلفا و بتا-آسارون، دزوکسو-نارکینول آ، نارکینول بی، گلابریدین، لیکوییریتیژنین، امبلیکانین آ و بی، چبولاژیک اسید، زینجیپایین، 6-جینجرول، 6-شوگایول و چند ماده دیگر در این گیاهان شناسایی شده اند.

نتیجه گیری

طب سنتی چین، هند و ایران می توانند نقش مکمل در پیشگیری و درمان زوال عقل سالمندی ایفا کنند. شواهد علمی از آثار سنتی ضد آلزایمر درمان های آنها پشتیبانی می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
37 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2129671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!