استفاده از روش های بیوانفورماتیک و سیتوژنتیک مولکولی در بررسی ناهنجاریهای کروموزومی سلول های سرطان پوست القائی در رت های نژاد SD

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مهم ترین اهداف تحقیقات در سرطان شناسی کشف تغییرات کروموزومی است که در تشکیل سلو ل های نیوپلاستیک و تومورهای بدخیم دخالت دارد. سرطان پوست در ایران بر طبق گزارش کشوری رتبه اول را در بین زنان ایران دارد. در این تحقیق به مطالعه سرطان پوست القایی در موش های نژاد SD پرداخته می شود و با روش های اینفورماتیک نواحی مشابه آنها در کروموزوم های انسان و همچنین مهم ترین ژن های کاندید در آن نواحی گزارش می گردد.

روش کار

در این پژوهش از موش صحرایی نژاد SD به عنوان مدل حیوانی جهت القاء سرطان پوست استفاده گردید که طی آنmg  10 از ماده کارسینوژنیک  DMBAمحلول شده در روغن کنجد به رت های تحت تیمار به روش زیر جلدی تزریق گردید. از تومور های بدست آمده برای کشت سلولی و تهیه کروموزوم های متافازی استفاده شد. بعد از رنگ آمیزی به روش GTG، کروموزوم های متافازی رنگ شده با ایدیوگرام موش صحرایی طبیعی مقایسه گردید. با مطالعه کروموزوم های متافازی، مشترک ترین تغییرات کروموزومی بین مجموعه های کروموزومی ثبت گردید. بر اساس چگونگی تغییرات و محل آن ها و با کمک پایگاه های اطلاعاتی، لیستی از ژن ها وهمچنین نقش احتمالی آن ها با توجه به روش مقایسه ژنومیک بین موش صحرایی و انسان تهیه شد.

یافته ها

تغییرات کروموزومی ایجاد شده طیف وسیعی از ناهنجاری های عدی و ساختاری را شامل گردید و بطور واضح، قطعاتی از کروموزوم های شماره 5، 8 و 9 دچار حذف شدگی و همجنین بخش هایی از کروموزوم شماره 7 دچار اضافه شدگی ساختاری گردیده بودند. همچنین با استفاده از روش سیتوژنتیک مولکولی فیش کاهش تعداد نسخه های ژنی در ژن های CDKN2B و KLF4 در کروموزوم 5 رت های تیمار شده نشان داده شد.

نتیجه گیری

با استفاده از روش های مقایسه ژنومیک و مطالعه مقالات علمی در ارتباط با ژن های مستقر در نواحی کروموزومی تغییر یافته، پیشنهاد می گردد که ژن هایCASP9،CDC2L1، CNR2، DFFA، DFFA، CCND3، EEF1A1، ASAP1، PTK2، DAG1، GPX1، MLH1، TGFBR2، TUSC2، KLF4، SLC31A1، CDKN2B، ELAVL2 و FANCG احتمالا می توانند از جمله مهم ترین ژن ها در بروز سرطان پوست در مدل ایجاد شده باشند، لذا این گروه از ژن ها و ژن های مرتبط با آن ها برای مطالعات بیشتر و دقیق تر بطور کاندید پیشنهاد می گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2129957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!