اثر منابع مختلف کودهای شیمیایی و آلی بر برخی مولفه های فیزیولوژیک ارقام مختلف برنج (Oryza sativa L.) در شرایط تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر منابع مختلف کودهای شیمیایی و آلی بر برخی مولفه های فیزیولوژیک ارقام مختلف برنج در شرایط تنش خشکی، آزمایشی به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه پژوهشی شهرستان ساری در سال 1395 انجام شد. سه سطح تنش شامل تنش خشکی در شروع مرحله پنجه زنی، تنش خشکی در مرحله خوشه دهی کامل و شاهد (عدم تنش) به عنوان عامل اصلی و چهار منبع کودی شامل ورمی کمپوست، کمپوست آزولا، اسید هیومیک و کود شیمیایی N.P.K به همراه دو رقم طارم محلی و شیرودی به صورت فاکتوریل به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین ارقام طارم محلی و شیرودی از نظر عملکرد در سطوح تنش خشکی و منابع مختلف کودی وجود داشت. بیش ترین عملکرد شلتوک برای ارقام شیرودی و طارم محلی (به ترتیب برابر با 6577 و 3776 کیلوگرم در هکتار) در شرایط آبیاری رایج حاصل شد و با اعمال تنش از میزان عملکردها کاسته شد، به ویژه با اعمال تنش خشکی در مرحله خوشه دهی که میزان عملکرد ارقام شیرودی و طارم محلی به ترتیب حدود 6/17 و 9/2 درصد کاهش یافت. مصرف اسید هیومیک، کمپوست آزولا و ورمی کمپوست به ترتیب منجر به افزایش 3/17، 7/13 و 8/8 درصدی عملکرد دانه برای رقم شیرودی و افزایش 9/7، 8/3 و 6/2 درصدی عملکرد برای رقم طارم محلی در شرایط تنش خشکی در مرحله پنجه زنی در مقایسه با کود شیمیایی N.P.K گردید. بیش ترین مقدار قندهای کل و احیا (به ترتیب برابر با 3/147 و 4/289 میلی گرم بر گرم) در شرایط تنش خشکی در مرحله آغاز پنجه زنی با مصرف اسید هیومیک برای رقم شیرودی به دست آمد. بنابراین با توجه به نتایج این تحقیق، کاربرد اسید هیومیک جهت حصول حداکثری عملکرد دانه ارقام برنج مورد مطالعه در شرایط تنش خشکی مناسب می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2129979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!