رویکرد اعتقادی دایره المعارف نویسی در ایران پس از انقلاب در مواجهه با اسلام پژوهی غربیان (بررسی تطبیقی مقالات کلام شیعه، اعلام امامیه و مباحث ایرانی در دایره المعارف های ایرانی و غربی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ملاک های صرفا علمی در مطالعات اسلامی غربیان در قالب تالیف دایره المعارف وجود نداشته است. اهداف مطالعاتی پسااستعماری غربیان، روش شناسی و پرداخت نامتعادل اعتقادات مذهبی اسلام قرینه ای است بر این مدعا. پس از انقلاب اسلامی تولید دایره المعارف در حوزه اسلام با هدف جبران کاستی های پژوهش های غربیان با اتخاذ روش مطالعه هنجاری و رهیافت تدافعی و ردیه ای، آرمان های هویت جویانه شیعی و ایرانی را دنبال می کند؛ به طوریکه تعیین نوع، حجم و استنادات مدخل ها در دانشنامه های ایرانی اغلب براساس معیارهایی جبرانی و فراتر از ملاک های صرف دانشنامه نگارانه صورت گرفته و مولفه هایی مثل جامعیت و انگیزه های اعتقادی در این زمینه دخیل بوده است. با بررسی بعمل آمده توزیع ارجاعات، تنوع منابع و کمیت مدخل های کلامی در دایره المعارف اسلام لیدن (به عنوان نمونه غربی) در قیاس با دانشنامه جهان اسلام (به عنوان نمونه ایرانی) از لحاظ میزان توجه به میراث فکری و فرهنگی شیعه (خاص کلام شیعه و اعلام امامیه) به طرز معنا داری متفاوت است. به این صورت که در دایره المعارف اسلام مدخل های کلامی محدود به 404 مورد است در حالیکه در دانشنامه جهان اسلام تعداد آنها 749 مورد و بطور مستقل و مبسوط به مدخل های کلامی شیعه و مباحث ایرانی پرداخته شده است. در مقالات کلامی دایره المعارف اسلام به هیچ یک از منابع شیعی ارجاع داده نشده و همه ارجاعات به منابع سنی است در حالیکه توزیع مذهبی منابع در دانشنامه جهان اسلام دچار این نقیضه نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2130172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!