مدرسه درخانه؛ فرصت یا تهدید در نظام آموزشی ایران؟!

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی مفهوم مدرسه درخانه، جایگاه آن در داخل و خارج از کشور و جنبه فرصت یا تهدید بودن آن در ایران انجام شد. برای دستیابی به این تبیین، با استفاده از روش سنتزپژوهی، جمعا تعداد 127 پژوهش مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. پس ازآن، 95 اثر شامل کتاب، مقاله و پایان نامه؛ با روشی نظام مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته بندی شدند. معیار انتخاب این مطالعات، بررسی مولفه های فوق طی سال های 2018-1976 برای 60 سند خارجی و 1396-1370 در 35 اثر داخلی بود. سپس ترکیبی از یافته های به دست آمده، طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده ها ارایه شد. در پایان هر بخش نیز، تجمیع یافته ها و نتیجه گیری کلی، در صورت ضرورت ارایه شده است. نتایج نشان داد؛ به دلیل برخی عوامل آموزشی مانند کمبود امکانات، حافظه محوری، کمبود خلاقیت، کتاب محوری و... و نیز عوامل ارزشی از قبیل؛ تضاد ارزش های دینی و اجتماعی، توجه به علایق کودکان، دوست داشتنی بودن مدرسه درخانه و..، استفاده از این رویکرد یک فرصت آموزشی به شمار می آید؛ که بر ابعاد تهدیدزای آن مانند؛ عدم رسمیت قانونی، صرف وقت زیاد، کمبود ابزارهای کنترل و... برتری دارد. توجه به رویکردهای نوین آموزشی، شکستن انحصار آموزش رسمی و انجام پژوهش های کاربردی در این زمینه، به عنوان پیشنهاد ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2130712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!