بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به کهیر مزمن در استان کردستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کهیر مزمن، یک بیماری پوستی با راش های مداوم همراه با خارش و یا آنژیوادم، پاپول و پلاک های ملتهب است که تحت شرایطی از مرحله حاد به مرحله مزمن تبدیل شده و سال ها موجب اضطراب و افسردگی بیمار می شود. هدف مطالعه حاضر بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به کهیر مزمن در استان کردستان بود.

مواد و روش ها

مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر بر روی 228 بیمار مراجعه کننده به کلینیک آلرژی بیمارستان بعثت (به عنوان بیمارستان مرجع درجه 3) در استان کردستان طی سال 1395 صورت گرفت. به صورت سرشماری انتخاب (به دلیل فراوانی کم بیماران، محدوده سنی انتخاب شده شامل کل گروه های سنی بود) و پس از انجام معاینه های اولیه و تایید تشخیص کهیر مزمن مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها به روش سرشماری انجام شد. از تمامی بیماران قبل از ورود به مطالعه اجازه گرفته شده و پرسشنامه ها جهت تکمیل در اختیار آن ها قرار داده شده است. اطلاعات بیماران با استفاده از پرسشنامه DQLI جمع آوری شد. برای تحلیل از آزمون کای دو و از ضریب همبستگی اسپیرمن با کمک نرم افزار SPSS نسخه 15 استفاده شد.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 10/55± 34/81 سال بود. تحلیل اطلاعات نشان داد که بین کیفیت زندگی و جنسیت ارتباط معنی دار وجود داشته است (0/001<p) و همچنین بین کیفیت زندگی و نوع بیماری ارتباط معنی دار مشاهده شده است (0/001<p)؛ اما بین کیفیت زندگی با متغیرهای محل سکونت و میزان تحصیلات ارتباط وجود نداشته است (0/05>p).

نتیجه گیری

نتایج گویای تاثیر بیماری کهیر مزمن بر ابعاد مهم کیفیت زندگی بیماران بود. به نظر می رسد این بیماران از لحاظ روحی و روانی درگیر شده و سطح رضایت آن ها از کیفیت زندگی کاهش یافته بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
83 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2131422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!