عوامل مرتبط با مصرف سیگار در بین دانشجویان: کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

امروزه شیوع مصرف سیگار در بین دانشجویان رو به افزایش است. هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مرتبط با مصرف سیگار در بین دانشجویان با استفاده از تیوری رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته بود.

ابزار و روش ها

 این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1396 در بین 360 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرستان ملایر که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای مشتمل بر متغیرهای دموگرافیک و سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود که به روش خود-ایفا تکمیل شد. داده ها از طریق نرم افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و تحلیل رگرسیون لجستیک مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته ها

 سازه های کنترل رفتار درک شده (0.402-=β)، نگرش مثبت به مصرف سیگار (0.164=β) و سبک تربیتی والدین (0.143-=β) به ترتیب پیشگویی کننده قصد مصرف سیگار بوده و مجموعا 32% واریانس تغییرات قصد رفتاری مصرف سیگار را تبیین نمودند (p<0.05). همچنین سازه های قصد رفتاری (0.135=β) و کنترل رفتار درک شده (0.098-=β) به ترتیب پیشگویی کننده مصرف سیگار در بین دانشجویان بودند و مجموعا 40% واریانس تغییرات رفتار مصرف سیگار را تبیین نمودند (p<0.05).

نتیجه گیری

 نظریه رفتار برنامه ریزی شده توسعه یافته برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مصرف سیگار مناسب و مفید است. سازه های کنترل رفتاری درک شده، نگرش مثبت به مصرف سیگار و سبک تربیتی والدین به ترتیب پیشگویی کننده قصد مصرف سیگار، و سازه های قصد رفتاری و کنترل رفتاری درک شده پیشگویی کننده مصرف سیگار در بین دانشجویان هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2132071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!