تاثیر کرم حاوی سورفکتانت میکروبی رامنولیپیدی گرفته شده از سودوموناس آئروژینوزا MR01 بر مهار رشد استافیلوکوکوس اورئوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

افزایش روزافزون مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها، توسعه ترکیبات جدید با ویژگی های ضدباکتریایی را ضروری می نماید. در این راستا، استفاده از فناوری های زیستی به منظور تولید این ترکیبات استراتژی مناسبی می باشد. در مطالعه حاضر، تاثیر استفاده از سورفکتانت های میکروبی رامنولیپیدی در فرمولاسیون کرم، بر مهار رشد استافیلوکوکوس اوریوس در شرایط آزمایشگاهی و در مدل حیوانی مورد بررسی قرار می گیرد.

مواد و روش ها

در این مطالعه، اثر مهارکنندگی رامنولیپیدهای حاصل از باکتری های سودوموناس آیروژینوزا MR01، بر رشد استافیلوکوکوس اوریوس با استفاده از روش انتشار دیسک بررسی شد. سپس، تاثیر ترکیبات دی رامنولیپیدی بر زنده مانی و مورفولوژی باکتری ها با استفاده از روش شمارش واحدهای کلنی (CFUs) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مطالعه شد. در ادامه، کرم حاوی ترکیبات دی رامنولیپیدی تهیه و تاثیر آن بر مهار رشد باکتری ها در شرایط آزمایشگاهی و نیز در مدل حیوانی سنجش شد.

یافته ها

نتایج انتشار دیسک، بیانگر حداقل مقدار مهار کنندگی mg/disk30 برای محلول های آبی مونو و دی رامنولیپیدها و mg/disk20 و mg/disk10برای محلول های مونو و دی رامنولیپیدی در حلال DMSO بود. همچنین، محلول آبی دی رامنولیپیدها از غلظت mg/ml20 موجب عدم زنده مانی باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس شد. تصاویر SEM، تغییر شکل کروی باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس را در طول تیمار رامنولیپیدی نشان داد. کرم های حاوی دی رامنولیپیدها منجر به مهار رشد باکتری ها در شرایط آزمایشگاهی روی محیط آگاردار شد. همچنین، نتایج بیانگر مهار رشد باکتری ها در محل زخم رت های تیمار شده با کرم های دی رامنولیپیدی در روز بیستم تزریق بود.

استنتاج

ترکیبات دی رامنولیپیدی دارای قدرت مهار رشد باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس می باشند. استفاده از این ترکیبات در فرمولاسیون کرم می تواند موجب تاثیرات ضد باکتریایی در کرم شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2132111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!